7 tips om in 2021 het meeste te halen uit je onderneming


02 januari 2021

7 tips om in 2021 het meeste te halen uit je onderneming
Aanjagers Dick Bos en Jan van Raaij blikken terug en kijken vooruit

“Geen kerstborrel dit jaar”, geven aanjagers Dick Bos en Jan van Raaij van StartUp Nijmegen aan. Waar ze normaal gesproken het jaar afsluiten met alle starters en partners samen, was dat dit jaar geen optie. Toch konden ze nog even het glas heffen en stil staan bij wat dit jaar goed ging. En speciaal voor alle starters in de regio geven ze in deze blog tips om ook in 2021 het meeste uit je startende onderneming te halen.

Geen kerstborrel, wel een toost: op gepaste afstand vierden Dick Bos en Jan van Raaij het afscheid van Ludo Jacobs en Tim Bult. Met hun ondernemingen StudentvoorStudent en het dit jaar gestarte StudentvoorDocent nemen Ludo en Tim in 2020 afscheid van StartUp Nijmegen. De onderneming is gegroeid: met inmiddels zeven personeelsleden was het tijd voor hun eigen kantoorlocatie. “We wensen hen natuurlijk veel succes en we houden contact”, geeft Dick Bos aan.

Een blik op een bewogen jaar

Afgelopen jaar was StartUp Nijmegen meer nodig dan ooit. “Want juist in uitdagende tijden komt ons concept extra tot zijn recht. Juist nu konden we ons extra inzetten om ondernemers hulp te bieden. Startende ondernemers die opdrachten zagen wegvallen, die voor de uitdaging stonden hun hele businessmodel op de schop te gooien of die ineens ongeëvenaarde groei meemaakten. Juist nu was het belangrijk om de mindset aan te kunnen passen aan de mogelijkheden van ieders branche. Juist nu konden wij deze ondernemers bijstaan met adviezen. En het mooiste: juist nu zijn meer ondernemers en partners aangesloten bij StartUp Nijmegen dan ooit tevoren”, zeggen de aanjagers.

Zeven tips voor een succesvol 2021

Om ook in 2021 succesvol te kunnen (blijven) ondernemen, delen Jan en Dick zeven inzichten voor het nieuwe jaar.

  1. Ondernemen is doen

“Het lijkt misschien lastig om thuis vanachter je computer de wereld te veroveren (en laten we eerlijk zijn: we zitten allemaal liever bij StartUp!), maar ga niet achterover hangen. Ondernemen is doen. Onderneem dus actie. Bel potentiële klanten op, vraag om een order. Haal je normaal opdrachten uit netwerkbijeenkomsten, maar zijn die nu afgelast? Bedenk dan nieuwe manieren om in contact te komen. Geef gratis tips: deel je kennis met potentiële klanten en laat zien dat jij een expert bent. Probeer dingen. Niks doen leidt tot niks.”

  1. Blijf in gesprek met de klant

“Of je ze nu wekelijks live ziet of één keer per maand belt: zorg dat je altijd in gesprek blijft met je klanten. Zij geven je bedrijf bestaansrecht. Geef niet te snel op: zet door om een klant binnen te halen. Wees vriendelijk, probeer aan tafel te komen: zo creëer je een gunfactor. Werk je eenmaal samen, vraag je klanten dan regelmatig wat ze goed vinden gaan aan jullie samenwerking. Wat valt ze op, waar worden ze blij van? Maar vraag ook wat er beter kan. Zijn er processen die optimaler kunnen? Kun je je resultaten bijstellen zodat ze helemaal voldoen aan een veranderende klantvraag? Zonder inzichten ontstaat er een afstand, zelfs met je meest trouwe klanten. Blijf dus altijd in contact!”

  1. Wees onderscheidend

“Pas als jij weet wat jou en je onderneming speciaal maken, kun je dat goed overbrengen aan je mogelijke klanten. Wat is het verhaal achter jouw bedrijf? Waarom kunnen klanten alleen bij jou terecht voor jouw dienst of product? Maak een lijst van Unique Buying Reasons: waarom komen klanten naar je toe? Als je dat kunt vertellen, kun je overtuigen.”

  1. Blijf veerkrachtig

“Als 2020 ons iets geleerd heeft, is dat er altijd nieuwe uitdagingen op ons pad blijven komen. Misschien niet elk jaar een pandemie of overstroming, maar onverwachte ellende hoort ook bij ondernemen. Veerkracht is hierbij ontzettend belangrijk op weg naar succes. Blijf opgewekt, wees altijd vriendelijk en hou de energie erin: daarmee inspireer je niet alleen je collega’s of collega-ondernemers, maar motiveer je ook je klanten. Als jij erin gelooft, doen anderen dat ook!”

  1. Deel je resultaten

“Transparantie is niet alleen een toverwoord: het leidt tot succes. Als je jouw stakeholders altijd inzicht geeft in je resultaten, dan voelen ze zich verbonden met jou en je onderneming. Je hebt dan ook medestanders op momenten dat het even tegenzit.”

  1. Maak fans van je klanten

“Besteed tijd aan je klanten. Blijf ze vragen stellen en toon interesse. Zo vind je vanzelf ook een onderwerp waarmee je combinaties kunt leggen met jezelf en je diensten of producten. Of je weet dat jouw dienst of product nét niet aansluit bij de vraag van de markt. Dan kun je daar weer op inspelen. Een klant die invloed krijgt op jouw bedrijfsprocessen, wordt fan van jou en je onderneming. Vrolijk zijn is een keuze. Daarmee zorg je dat mensen blij zijn je te zien. Blijf dus lachen en zwaaien!”

  1. Vraag om hulp

“Een onderneming is nooit een eiland. Je hebt een netwerk nodig om te groeien. StartUp Nijmegen biedt je hulp én een netwerk. Van workshops en inspiratiesessies tot tips van aanjagers en een intervisiegroep: bij StartUp groei je samen. Daarnaast biedt StartUp je als startende ondernemer een groot netwerk: bijna vijftig ervaren ondernemers uit het Rijk van Nijmegen mogen zich partner van StartUp Nijmegen noemen. In maandelijkse spreekuren staan zij klaar om hun kennis, ervaringen en netwerk gratis te delen met de starters in de regio. Samen werken we aan een economisch sterke regio. Ook in het nieuwe jaar!”

Ook in gesprek met een van onze vijftig partners? Via deze link zie je wanneer ze beschikbaar zijn voor een spreekuur. Doen!

Deel dit bericht