Als ondernemer sta je er niet alleen voor


04 april 2019

Peter van Alem, adviseur bij het Ondernemersklankbord, is altijd bezig geweest met financiën. Na zijn financiële studie is hij meteen aan de slag gegaan bij de groothandel van zijn vader. Daarna heeft hij verschillende topfuncties gehad bij beursgenoteerde bedrijven. Na financieel directeur te zijn geweest bij een machinefabriek, is hij financieel directeur geweest bij Organon, een farmaceutische tak van Akzo Nobel. Na Organon is hij ook financieel directeur geweest bij Buhrmann, en vervolgens bij Hagemeijer.

 

DELEN VAN KENNIS

Sinds zijn pensioen is Peter actief gebleven in het ondernemerschap door zich aan te sluiten bij het Ondernemersklankbord. Het Ondernemersklankbord is een van de acceleratoren bij StartUp Nijmegen.

 

‘Het Ondernemersklankbord biedt een mogelijkheid om de kennis en ervaring die ik heb opgedaan nog praktisch te gebruiken door startende ondernemers te helpen. Daarnaast ontmoet ik, ook na mijn pensioen, nog regelmatig andere ondernemers en kan ik zo nog dicht bij de praktijk blijven.’

 

ZICHT HEBBEN OP DE CIJFERS

Wat Peter vooral heeft gemerkt na verschillende gesprekken met ondernemers is dat ze vaak te weinig naar cijfers kijken. Ondernemers moeten soms gestimuleerd worden om hun omzet bij te houden en te vergelijken met de jaren ervoor. Ze moeten zien of het goed of slecht gaat met het bedrijf. Kortom: de administratie wordt vaak te laat gedaan. Waar ondernemers volgens hem ook vaak tegenaan lopen is dat ze onvoldoende klantenonderzoek doen.

 

‘Zorg dat je goede klantenkennis hebt. Je moet precies weten op wat voor soort klanten je je gaat richten. Zo kun je de producten en diensten er goed op afstemmen. Zorg ook dat je wat launching customers hebt om jouw producten of diensten aan te verkopen. Hun feedback en steun kan erg waardevol zijn.’

 

JE STAAT ER NIET ALEEN VOOR

Verder geeft Peter als advies mee aan startende ondernemers dat ze niet alles alleen hoeven te doen (een kenmerk die hij vaak tegenkomt).

 

‘Als startende ondernemer is het belangrijk dat je praat met mensen uit je omgeving. Of het nou klanten, adviseurs van het Ondernemersklankbord of collega-ondernemers zijn. Probeer niet als eenling de wereld te veroveren. Praat met mensen. Daar word je altijd wijzer van.’

 

Tekst: Safak Ciftci

Deel dit bericht