‘Ik kreeg de bijnaam Willie Wortel’ – Bart Groothuijze van CASTODIAN


17 maart 2021

‘Ik kreeg de bijnaam Willie Wortel’ – Bart Groothuijze van CASTODIAN

Door: Yannick Baay van tekstbureau Letterdesk

Als 16-jarige werkte Bart Groothuijze in een motorzaak. Opeens was hij een helmexpert en moest hij klanten advies geven over helmen en beschermende kleding. “Sindsdien heb ik een bovengemiddelde interesse voor motorhelmen ontwikkeld”, vertelt de ondernemer die met CASTODIAN motorhelmen veiliger wil maken en daarmee levens wil redden.

Met CASTODIAN wil Bart motor- en brommerrijders veiligheid bieden in het verkeer in de vorm van een apparaatje dat in een helm bevestigd kan worden. Zijn ‘Helmet Device for Saving Lives’ zorgt er met sensoren en een app voor dat de gebruiker een veilige helm heeft voor, tijdens én na een ongeluk. Tijdens het dagelijks gebruik informeert de app de gebruiker over de veiligheid van de helm en na een crash grijpt de HDSL in door de alarmdiensten over het ongeluk te informeren. Bart vertelt dat motorhelmen heel simpel en complex tegelijkertijd zijn. “Een helm lijkt gewoon een helm, maar als je beter kijkt, zie je dat het een heel bijzonder product is.” Als puber in een motorzaak merkte Bart dat het verkopen van producten hem heel goed afging, maar dat er nog iets veel leukers is: “Mensen helpen met hun problemen en oplossingen bieden vind ik het mooist. Verkopen is een bijzaak.”

Bart heeft CASTODIAN niet meteen opgericht nadat hij na ruim 10 jaar stopte bij de motorzaak. “Ik ging studeren en merkte dat ik het oplossen van problemen nog leuker begon te vinden. Ik richtte allerlei ondernemingen op: van websites met ‘Perfect Domains’ bouwen tot spelletjes voor op smartphones en een manier om documentatie van wondmanagement in de zorg te automatiseren.” Tijdens al die werkzaamheden bleef het thema motorhelm toch kriebelen.

Ambitie en timing

Bart vertelt dat hij in een moment van herbezinning besloot om businessplannen rondom motorhelmen te maken. “De economie begon zich meer te richten op service in plaats van producten en ik zag kansen. De serviceconcepten rondom auto’s en motoren ontwikkelen zich goed, waarom zou ik dat niet ook met motorhelmen kunnen doen?” Vanuit dat idee is CASTODIAN en de Helmet Device for Saving Lives ontstaan, maar sindsdien is de focus van het bedrijf nogal veranderd. “Veiligheid van motorrijders staat nu centraal. CASTODIAN is nu meer een idealistische organisatie rondom een visie over veiligheid.”

De omslag van verkopen naar informeren is er niet zomaar gekomen. Bart: “Als ondernemer heb je vooral heel veel ambitie nodig. Je moet je ambitie echt leven, want ondernemen is gewoon veel werk. Zonder ambitie kan het alleen maar tegenvallen.” Maar ambitie zonder timing is volgens Bart ook niets waard. “Wanneer je het opstarten van je bedrijf slecht timet, kom je nergens, ook al heb je in de basis nog zo´n goed product of team. Dat zag ik in mijn vorige ondernemingen al en dat wilde ik met CASTODIAN voorkomen.”

Lange startfase

CASTODIAN bestaat dit moment voor een deel alleen nog op papier. Dat is niet zonder reden. Naast de valkuil van een verkeerde timing, ziet Bart nog een ander probleem waar veel startende ondernemers tegenaan lopen. “Als starter heb je vaak een product of dienst waar je helemaal achter staat. Daarom ga je meteen met randzaken beginnen, zoals je merk en logo, je website, of een eigen locatie. Daar gaat het echter helemaal niet om. Je moet je product of dienst uiteindelijk ook kunnen verkopen! Dat kan alleen wanneer het iets is wat voor de klant een concrete vraag oplost.” Dat kan volgens Bart alleen wanneer je contact hebt gehad met je potentiële klanten, omdat je anders zonder relevant product zit.

“Om dit te voorkomen, omdat ik het al heb meegemaakt, wilde ik met CASTODIAN eerst wat dingen op papier zetten en testen zonder direct heel veel geld te investeren.” Bart vertelt dat hij bij vorige bedrijven te enthousiast was met investeren aan het begin, terwijl het idee achteraf niet levensvatbaar bleek. Nu Bart de tijd heeft genomen en beter voor ogen heeft wat hij met CASTODIAN wil bereiken, komt het echte werk. “Binnenkort gaan we ons bedrijf oprichten, met onder andere een stichting, om ons gedachtegoed over de veiligheid van motorrijders een plek te geven en te kunnen delen.”

Nederlandse subsidies

Bart woont in Duitsland, maar is met CASTODIAN wel aangesloten bij StartUp Nijmegen. Waarom? “Ik ben goed bekend met de subsidiewereld in zowel Duitsland als Nederland en het bleek veel slimmer om met CASTODIAN in Nederland te starten.” Ook kende hij Startup Nijmegen al, wat de ideale plek was om te beginnen. Oorspronkelijk komt Bart uit Beek, dus hij kent Nijmegen goed.

Daarnaast kende hij ook Dick en Jan al. “Het was meteen een match met StartUp. De locatie is voor mij perfect voor een werkplek, maar vooral de buzz die hier hangt, kan ik waarderen. Dat zorgt voor een fijne dynamiek.” Bart maakt veel gebruik van de partnergesprekken en de mogelijkheid om met andere ondernemers te spreken. “You never know, misschien hou je wel iets heel moois over aan zo’n gesprek. Er zijn zoveel partners en ondernemers dat er altijd wel iemand voor je tussen zit.” 

Deel dit bericht