‘Ik wil alle leerlingen enthousiast maken voor het vak biologie’ – Gijs van Hengstum van Biologieles.nl


16 december 2020

‘Ik wil alle leerlingen enthousiast maken voor het vak biologie’ – Gijs van Hengstum van Biologieles.nl

 

Door: Kris van tekstbureau Letterdesk

 

Bioloog Gijs van Hengstum houdt van de veelzijdigheid van het ondernemen. Inmiddels is hij bezig met zijn derde onderneming: Biologieles.nl. Met een groot team van auteurs ontwikkelt hij een lesmethode voor biologie op de middelbare school. “We bieden biologiedocenten meer gereedschappen om hun onderwijs te ontwikkelen.”

 

Gijs is van huis uit bioloog en werkte als uitgever voor de grootste biologielesmethode in Nederland. “Daar heb ik geleerd wat wel werkt, en vooral ook wat niet werkt. Er zijn maar twee grote lesmethodes voor biologie op de markt, die op elkaar lijken in uitvoering en prijs. Biologie is een levend vak, maar de wereld van lesmethodes lijkt soms stil te staan.”

 

Daar wilde Gijs wat aan doen. “Scholen verdienen meer keuze in lesmateriaal.” Daarom begon hij anderhalf jaar geleden met een team van tien auteurs aan een eigen lesmethode. “In de kerstvakantie kwamen we met zijn allen bij elkaar bij mij thuis. Het is enorm veel werk om zoiets te starten, dus begin je alleen als alles klopt. Daarom doet ook bijna niemand het. Wij waren met een sterk team en hebben besloten om het te gaan doen.”

 

Gereedschapskist voor docenten

 

Met Biologieles.nl richt Gijs zich op het motiveren van leerlingen en variaties in lesvormen. “De traditionele methodes hebben een eendimensionale benadering van de biologie, waarbij leerlingen vooral achter hun bureau bezig zijn met leerstof en opdrachten. Biologieles.nl biedt deze basisroute met aanvullende lesvormen, zoals ontwerpen, energizers en een spannend moordthema. Zo krijg je als docent meer keuze en gereedschappen om het onderwijs te ontwikkelen.”

 

Naast vakinhoud speelt relevantie een belangrijke rol bij Biologieles.nl. “De klassieke lesmethodes richten zich veel op het reproduceren van begrippen. Wij focussen ons ook op: wat kun je met het de biologie doen? Hoe kun je alles wat je leert weer toepassen? Dit maakt het vak relevant. Zo hebben we een leerlijn ontworpen, waarbij leerlingen de vakkennis toepassen in een creatief ontwerp.” Ook maakt de nieuwe lesmethode veel gebruik van video’s. “Zo beginnen we elke paragraaf met een openingsvideo die de leerstof verbindt met de leefwereld van de leerling. De video sluit af met een prikkelende vraag, die nieuwsgierig maakt naar de leerstof.”

 

Boeken met leerstof

 

Dit schooljaar zijn de eerste leerlingen gestart met Biologieles.nl. “Leerjaar 1 is al af voor alle niveaus, en we zijn nu bezig met leerjaar 2. Ook maken we dit jaar boeken met leerstof, zodat docenten kunnen werken met de digitale leeromgeving en boeken.” Gijs gaat verder: “De redactie werkt steeds zelfstandiger. We zijn als organisatie snel volwassen aan het worden. Voor mij komt de focus daarmee minder te liggen op de inhoud van de methode en meer op de klant. Wat vinden docenten ervan? Hoe krijgen we ons verhaal bij de juiste onderwijzers? We zijn geen grote uitgeverij met enorme budgetten. Hoe worden wij dan toch gehoord?”

 

 

 

 

‘Ik vind heel veel dingen leuk’

 

Het ondernemen is niet nieuw voor Gijs. “Ik heb al veel verschillende dingen gedaan. Ik ben na mijn afstuderen in vaste dienst geweest, maar ik heb ook een eigen tekstbureau en communicatiebureau gehad. Ik vind gewoon heel veel dingen leuk. En vooral de veelzijdigheid van het ondernemen spreekt me erg aan. Redactie, financiering, marketing, huisstijl: er komt van alles kijken bij een onderneming. En daar houd ik van.”

 

Bij StartUp Nijmegen heeft hij een prettige werkplek gevonden. “Thuiswerken kan saai worden. En ik vind het fijn dat ik mensen kan ontvangen in een professionele setting. Maar het belangrijkste voor mij is alle inspiratie die ik opdoe bij StartUp. Iedere keer als ik daar ben, spreek ik wel weer iemand die mij triggert. Dat ik denk: ‘hé, wat gaaf dat je dat zo aanpakt’. Ik durf wel te stellen dat ik zonder StartUp niet zou staan waar ik nu ben. Het heeft me enorm geholpen in mijn ondernemerschap.”

 

Meer betekenen voor het bèta-onderwijs

 

De komende tijd is Gijs nog druk bezig met het maken van de volgende leerjaren van zijn methode. “Maar ik wil nog veel meer betekenen voor het bèta-onderwijs in Nederland. Het is mijn droom om voor alle vakgebieden docenten te helpen in hun werk en leerlingen enthousiast krijgen. Deze lesmethode is daar het startpunt van. Als ik alles kan en mag doen wat ik nog graag zou willen, dan ben ik de komende 10 jaar nog wel zoet.”

 

Deel dit bericht