Mond-tot-mondreclame is heel gaaf, maar ook heel kwetsbaar' - Miriam Rohde van Pictures by Mir


30 september 2020

Mond-tot-mondreclame is heel gaaf, maar ook heel kwetsbaar' - Miriam Rohde van Pictures by Mir

Door: Els van tekstbureau Letterdesk

"Ik was als kind altijd al jaloers op mensen die precies wisten wat ze wilden worden. Ik wist dat nooit", geeft Miriam toe. Tot ze realiseerde dat ze van haar hobby ook best haar werk kon maken. Met Pictures by Mir richt ze zich nu op de zakelijke fotografie, bruidsfotografie en portretfotografie. "Corona heeft me geleerd dat ik niet altijd kan leunen op mond-tot-mondreclame."

Miriam begon haar loopbaan bij een nog nieuw, klein uitzendbureau in Nijmegen. Daar mocht ze onder andere de marketing mee opzetten. Toen dat stond, rolde ze zo in het vak van intercedent. Ze maakte al vrij snel de overstap naar een groot uitzendbureau, waar ze 10 jaar voor heel veel verschillende klanten werkte. “Ik leerde er heel veel, deed er veel mensenkennis op, maar na 10 jaar was het genoeg. Het werd tijd voor iets anders.” Ze gaf haar vaste baan op en nam een jaar de tijd om uit te zoeken wat ze wilde. “Ondertussen startte ik ' voor de leuk' op de School voor Fotografie in Utrecht. Terwijl ik nog in mijn traject zat met een loopbaancoach kreeg ik steeds vaker te horen dat ik mooi werk maakte, en kreeg ik steeds vaker vragen of ik ook in opdracht wilde fotograferen. Toen dacht ik: misschien moet ik hier toch iets mee!”

Te veel klanten om te werken aan je bedrijf

Een jaar lang werkte Miriam aan alle opdrachten die op haar pad kwamen, van een kunstproject bij de bibliotheek tot heel veel kinderportretten en een beetje zakelijke fotografie. "Zo ontdekte ik wat het beste bij mij paste. Na een jaar dacht ik: ik moet beter indelen en plannen. Toen ben ik gaan kijken naar waar ik echt blij van word en probeerde dat wat meer te structureren. Maar dat was best een uitdaging, want ik zat in de luxepositie dat ik altijd klanten had. Dat is echt superfijn en daar ben ik heel dankbaar voor, maar het gaf me niet de tijd om die structuur te zoeken. Dit jaar is het dan zover, en ik focus me nu voornamelijk op zakelijke fotografie, bruiloften en portretten."

Dankzij haar achtergrond met studies in de communicatie en marketing kan Miriam goed meedenken met bedrijven over de fotografie. "Ik vind het belangrijk dat de fotografie een verlengstuk is van je marketing en dus een boodschap brengt die het bedrijf wil uitstralen. Zo moet de omgeving van een bedrijfsportret wel iets bijdragen aan het vakgebied of de organisatie. De sfeer op de foto moet passen bij de sfeer van het bedrijf. Dit is soms even zoeken. Ik vind het daarom ook fijn om langduriger samen te werken met organisaties." En hoewel ze daarbij veel mee wil bewegen met organisaties en hun huisstijl, blijft Miriam een professional: "Stijlen zijn af te spreken, maar ik lever nooit iets af wat ik eigenlijk afschuwelijk vind."

Van volle agenda naar 'thuis voor de klas'

En toen kwam de coronacrisis. "In maart stond ik volgeboekt tot na de zomer en in de tweede week van maart was mijn hele agenda ineens leeg. Toen werd ik even fulltime juf voor mijn kinderen. Dat was heel intensief, maar ook heel waardevol. Vanaf juni merk ik dat het gelukkig weer wat aantrekt." Miriam leerde wel een les uit deze periode. "Al mijn opdrachten kwamen tot nu toe van mond-tot-mondreclame en ik heb nu wel gemerkt hoe kwetsbaar dat is. Ik had nog nooit reclame hoeven maken. Maar als er geen nieuwe beelden komen, zoals dit voorjaar, dan ligt de mond-tot-mondreclame ook meteen stil." Ze gaat daarom nu ook aan de slag met haar website en zichtbaarheid. "Dat was een mooie les om mee te nemen naar het najaar."

Werkplek bij StartUp Nijmegen

Miriam weet dat het niet haar sterkste punt is om zichzelf te profileren. "En op zakelijk vlak kon ik ook nog veel leren. Ik ben van nature vooral heel creatief", lacht ze. Daarom besloot ze in september 2018 te starten bij StartUp Nijmegen. Vooral haar BAM-groep (intervisie) heeft Miriam al veel gebracht. "Het is niet alleen fijn, maar ook heel eerlijk en soms ook confronterend. We zijn vijf totaal verschillende types en onze ondernemingen hebben weinig raakvlakken met elkaar. Maar we kunnen goed met elkaar meedenken en dat is heel waardevol.” 

En natuurlijk heeft ze als fotograaf ook nog grote dromen: "Het zou heel gaaf zijn om voor een groot Nederlands tijdschrift iets moois te mogen maken. Of om te exposeren met mijn eigen vrije werk."

Deel dit bericht