‘Ondernemers zien het UWV niet direct als partner’


21 mei 2021

‘Ondernemers zien het UWV niet direct als partner’ – Naomi Spiekerman van Weezelenburg - van Oijen over de hulp die het UWV startende ondernemers kan bieden

Het Werkgevers Servicepunt (WSP) van het UWV is in het leven geroepen om alle vragen van werkgevers te beantwoorden. Sinds januari is Naomi Spiekerman van Weezelenburg - van Oijen samen met collega Nienke Helmond namens het WSP partner van StartUp Nijmegen. “In tegenstelling tot veel andere onderdelen van het UWV richt het WSP zich echt alleen op werkgevers, niet op werkzoekenden.”

Je zou kunnen denken dat een servicepunt voor werkgevers van het UWV vooral bedoeld is voor grote ondernemers, maar dat klopt volgens Naomi niet. “Als servicepunt zijn we er voor alle ondernemers in de hele regio, dus ook voor startende ondernemers.” Het servicepunt geeft advies op het gebied van HR en personeel, maar ook over de bedrijfsstrategie. “We zijn een aanspreekpunt voor alle soorten personeelsvragen die een ondernemer heeft, maar helpen ook met het aanvragen van subsidies en geven inzicht in wet- en regelgeving. Je kunt eigenlijk met al je vragen bij ons terecht, en wij zorgen voor een antwoord.”

Makkelijke vertaalslag

Naomi heeft in haar werk te maken met bedrijven in de hightech techniek en ICT, maar de vertaalslag naar de situatie van een starter in een andere branche is niet moeilijk. “Iedere situatie en iedere adviesvraag is verschillend. Het aanvragen van een subsidie of het aannemen van mensen is voor bedrijven vaak hetzelfde proces.” Vanwege de coronacrisis komen er ook veel financiële hulpvragen voorbij. “Ik zie veel vragen over de NOW-regeling, waardoor ik die helaas uit mijn hoofd kan beantwoorden.”

Naomi legt uit wat voor soort vragen er voorbij komen op een gemiddelde dag. “Vorige week heb ik gespard met een ondernemer die als ZZP-er in drie verschillende functies actief is, maar niet meer weet onder welke noodregeling hij valt. Later die dag sprak ik een werkgever die zijn kantoorzaken niet meer geregeld kreeg in combinatie met taken buiten de deur en mij om advies vroeg. En ik krijg ook dagelijks mailtjes binnen van werkgevers die voor het eerst een contract gaan opstellen en mij vragen om mee te kijken.”

Samenwerken met StartUp Nijmegen

Het UWV was al langer betrokken bij StartUp, maar dan om werkzoekenden te helpen bij het opzetten van hun eigen bedrijf. “We weten zelf dat wij nog niet bij iedere ondernemer bekend zijn en we zoeken graag contact met bestaande en nieuwe ondernemers. Een netwerk zoals StartUp is dan ideaal voor die nieuwe ondernemersgroep. Daarom is het heel fijn dat we dit jaar ook als het WSP zijn gaan samenwerken met StartUp. Er is bij ons zoveel kennis beschikbaar over de werkgeverskant van het ondernemen, dat het een hele logische stap was. Het is zonde om maar één kant van de markt te bedienen, zeker wanneer je het allebei kan.”

Van ondernemer naar werkgever

Volgens Naomi hebben de meeste startende of groeiende ondernemers die bij het WSP komen, een vraag over de stap van ondernemerschap naar werkgeverschap. “Dat is ook heel logisch, want je gaat opeens andere risico’s lopen. Niet alleen een financieel risico omdat je iemand moet betalen, maar je geeft ook verantwoordelijkheid uit handen. Dat kan best spannend zijn.” Naomi ziet het dan ook als de taak van het WSP om die twijfels weg te nemen. “Als servicepunt bieden we niet alleen advies, we zijn ook een luisterend oor. Bij ons kun je al je twijfels uitspreken, zodat wij je kunnen vertellen waar je goed op moet letten.”

Naomi ziet veel gelijkenissen tussen haar partnergesprekken en adviesgesprekken. “De vragen die ondernemers bij StartUp hebben, zijn vergelijkbaar met de vragen van andere ondernemers. Het grote verschil is het moment waarop wij betrokken raken. Bij StartUp ben ik als adviseur vanaf het begin betrokken en dat is fantastisch. Ik kan veel beter meedenken en sparren met de ondernemers en dat maakt mijn werk alleen maar leuker.”

De ondernemers van StartUp hebben Naomi ook al verrast. “Ik heb het gevoel dat de nieuwe generatie ondernemers veel meer interesse heeft in MVO. Dat vind ik een verrassend contrast met de ondernemers die ik vaak spreek bij het WSP.”

Goed beslagen ten ijs

Als adviseur vindt Naomi het belangrijk om goed voorbereid aan een gesprek te beginnen. Dat is bij de partnergesprekken niet anders. “Ik zoek altijd uit wat voor type bedrijf het is en wat ik al kan vinden. Zo weet ik ook of ik al kennis heb van de branche. In mijn werk weet je nooit van tevoren wat de vraag gaat zijn, dus voorbereiding kan geen kwaad.”

Naomi vindt het ook ontzettend belangrijk om eerlijk te zijn naar de startende ondernemers. “Als ik jouw vraag niet kan beantwoorden, maken we een nieuwe afspraak, zodat ik me beter kan voorbereiden. Stiekem is het eigenlijk juist leuk om een onverwachte vraag te krijgen. Dat vergt misschien flexibiliteit van mij als adviseur, maar ik vind de dynamiek die het mijn werk geeft juist leuk en uitdagend. Schroom dus niet om al je vragen te stellen!”

Heb je advies nodig over het werkgeverschap of wil je met Naomi sparren over je bedrijf? Schrijf je dan in voor haar spreekuur via deze link. Ook de andere partners van StartUp Nijmegen geven op de site van StartUp aan waar en wanneer je met ze in gesprek kunt. 

Deel dit bericht