‘Wat je aan de voordeur weggeeft, komt aan de achterdeur weer terug’


30 oktober 2020

‘Wat je aan de voordeur weggeeft, komt aan de achterdeur weer terug’

Martine Grol van MADE BY MEDIA over ondernemerstips en relaties opbouwen

Voor Martine Grol van videoproductiebedrijf MADE BY MEDIA was het een no-brainer om als partner bij StartUp Nijmegen aan te sluiten. “Ik had zelf tien jaar geleden ook graag een StartUp gehad waar je kunt sparren en met je ondernemersvraagstukken terecht kunt.” Nu staat ze jonge ondernemers uit het Rijk van Nijmegen zelf bij tijdens partnerspreekuren. “Ik stel soms pittige vragen.”

Martine is vol lof over het concept StartUp: “Ik vind het prachtig dat een succesvolle ondernemer als Dick Bos starters probeert te helpen. En met hem vele partners en collega’s. Ik merkte dat toen ik tien jaar geleden begon, er niet zoveel was. Je schrijft je in bij de KVK, je staat binnen een half uur buiten met een papiertje, en dan? Dan ben je ondernemer. Maar ik wist helemaal niet waar ik moest beginnen.” Gelukkig merkte Martine al snel dat ondernemers elkaar ook graag steunen. “Ik dacht dat iedereen concurrent van elkaar zou zijn, maar dat bleek helemaal niet het geval. Ondernemers willen elkaar onderling echt wel helpen. Ook gerenommeerde bedrijven hebben allemaal een keer hun neus gestoten en daarvan geleerd.”

Zoek structuur en focus

Martine merkte dat ze zelf ook jonge ondernemers wilde ondersteunen. Zo werkt ze bijvoorbeeld met stagiairs en hielp ze een aantal vriendinnen met hun eerste stappen in hun bedrijf. Nu helpt ze ook bij StartUp jonge ondernemers. Op het gebied van marketing en communicatie, maar bijvoorbeeld ook met het aanbrengen van structuur en het maken van keuzes. “Dat ontbreekt vaak bij starters. Ik raad iedereen aan om een ondernemersplan te maken. Welke diensten bied je nu eigenlijk precies aan? Vaak weten starters dat niet. En dat is logisch, dat wist ik zelf ook niet. Je probeert allereerst natuurlijk zo breed mogelijk in te zetten in de hoop dat je een klant binnenhaalt. Maar uit ervaring kan ik zeggen dat het juist helpt als je je specialiseert. Dan weet een klant wat ie aan je heeft.”

Tijdens haar partnergesprekken heeft ze inmiddels mensen helpen besluiten op welke diensten zich te richten of geholpen met het bedenken van een bedrijfsnaam. “Eén gesprek dat me is bijgebleven was met een ondernemer die er gaandeweg het gesprek achter kwam dat er een grote verandering binnen zijn onderneming nodig was. Daar schrok hij op dat moment van, maar ik bevestigde alleen maar wat hij stiekem toch al wist. Dat is misschien even schrikken, maar soms moet je zoiets van een buitenstaander horen.”

‘Dit is mijn mening, dit is niet de waarheid’

Martine geeft aan dat ze géén ondernemerscoach is. “Ik ben ervaringsdeskundige. Ik kom uit een ondernemersgezin en heb het ondernemen dus met de paplepel ingegoten gekregen. Mijn ouders hadden een 5-sterrencamping en daar heb ik veel geleerd. De gesprekken aan de keukentafel thuis gingen al over klanten en personeel.” Martines toekomst lag op de camping, dat wist ze al jong. “Ik zou het bedrijf overnemen en ging HBO Toeristisch management studeren. Maar toen vroeg een vriend me eens: ‘Wil jij áltijd werken als andere mensen vrij zijn?’ Dat vond ik zo’n fijne vraag. Want nee, dat wilde ik inderdaad niet. Niet voor mij en niet voor mijn toekomstige kinderen. Terwijl ik het vak fantastisch vind. Die ene vraag heeft me zoveel gedaan en daar ben ik nog steeds dankbaar voor. Ik hoop dat ik ook zo’n levensvragen aan starters kan stellen, om ze echt wakker te schudden.”

Ondernemen is gunnen

De boodschap die Martine alle starters mee wil geven, is een levensles die ze zelf leerde van haar ondernemende moeder. “Die zei: ‘Wat je aan de voordeur weggeeft, komt via de achterdeur weer terug’. Ondernemen is gunnen. Kwaliteit moet je sowieso bieden, maar mensen doen zaken met mensen. Creëer een oprechte band met je klanten. Bied een keer wat extra service. Dat is waarom opdrachtgevers bij je blijven en je gaan aanbevelen.” Zelf begon ze met haar bedrijf met het maken van een film voor het Ronald McDonald-huis in Nijmegen. “Die video is inmiddels bijna tien jaar oud, maar hij is erg veel gebruikt. Ik gaf dat toen gratis weg, maar heb met het filmpje wel een begin gemaakt aan mijn portfolio, een netwerk op leren bouwen en uiteindelijk zelfs nieuwe klanten binnengehaald. Dat werkt gewoon zo.”

Lachend voegt ze toe: “Maar dat wil niet zeggen dat je alles gratis weg moet geven, hè! Daar moet je wel duidelijk in zijn. Maar in het kort: wie goed doet, goed ontmoet.”

 

Schrijf je nu hier gratis in voor een spreekuur met Martine

Deel dit bericht