‘Wij willen artificial intelligence toegankelijker en transparanter maken’ -  Portret van een ondernemer


28 juli 2020

Door: Kris van tekstbureau Letterdesk

 

Onbekend maakt onbemind. Dat geldt soms ook voor artificial intelligence (AI), de grote liefde van Thomas Thuijsman. Samen met Laurens-Jan Bovens en Robert Simmelink vormt hij Relai. Een AI-bedrijf dat ondernemers helpt data gedreven beslissingen te maken en zo future proof te worden. “Uiteindelijk willen we dat straks iedereen weet wat AI is en hoe het hen kan helpen.”

 

Dus: wat is dat nu eigenlijk, artificial intelligence? Relai omschrijft het als de overkoepelende term voor alles waarbij computers processen op een slimme manier kunnen automatiseren, door menselijke intelligentie na te bootsen. Niet ter vervanging van mensen, maar juist ter versterking. “Maar omdat niet iedereen precies weet wat het nu inhoudt, bestaan er veel misvattingen over AI”, vertelt Thomas, medeoprichter van Relai.

 

De kloof dichten

 

Relai wil de wereld van AI daarom toegankelijker en transparanter maken. “We zagen alle drie vanuit onze eigen ervaring dat er een kloof bestaat tussen de mogelijkheden van AI en de kennis daarover in het bedrijfsleven. Ikzelf vanuit de wereld van IT-implementaties, Laurens-Jan vanuit machine learning en Robert vanuit de data-architectuur. De meeste IT-bedrijven denken echt vanuit zichzelf en niet vanuit de klant. Daar willen wij verandering in brengen.”

 

Relai helpt bedrijven bijvoorbeeld met een AI-roadmap. “We gaan samen met onze klanten kijken hoe ze AI in kunnen zetten in hun organisatie om meer uit hun data te kunnen halen. Hoe moeten ze hun data opslaan bijvoorbeeld? En hoe kunnen ze dit het beste structureren?” Ook helpt Relai een bedrijf met predictive maintenance: op basis van data voorspellen ze wanneer koelventilatoren onderhoud nodig hebben of vervangen moeten worden. Daarnaast richten ze zich op de medische sector. Thomas: “Met het RadboudUMC zijn we bijvoorbeeld bezig met een eerste analyse om het ziekteverloop van COVID-19 in kaart te brengen. We hopen heel erg dat daar een vervolg op komt, want het is hartstikke mooi om aan zoiets actueels bij te kunnen dragen.”

 

Op elkaar vertrouwen

 

Het ondernemen in een drietal bevalt Thomas ontzettend goed. “Ik wist altijd al dat ik wilde gaan ondernemen”, legt hij uit. “Ik wilde mijn eigen speelveld creëren, waarin ik zelf de richting kan bepalen. Nu doe ik dat natuurlijk niet helemaal zelf, maar met twee medeoprichters. En dat werkt perfect. We zijn elkaars klankbord en we hebben alle drie onze eigen expertise. Dat betekent wel dat je elkaar helemaal moet kunnen vertrouwen. We werken goed samen, maar zijn ook ons eigen individu met ieder een eigen, sterke mening. Maar dat weten we ook van elkaar.”

 

Thomas houdt zich bezig met de operationele en strategische kant van Relai. “De acquisitie bijvoorbeeld”, legt hij uit. “Ook daar is dialoog met de klant weer heel belangrijk. Ik ben geen harde verkoper, maar ga juist samen met de klant kijken waar zij tegenaan lopen en hoe wij hen daarbij kunnen helpen.” De komende jaren wil Relai groeien. “Maar wel op een steady manier. We willen er eerst voor zorgen dat de interne organisatie goed staat. We willen niet te snel exploderen.”

Deel dit bericht