‘Als kind wilde ik al mijn eigen bedrijf hebben’ - Loes Vos van Loes! Lifestyle


13 januari 2021

‘Als kind wilde ik al mijn eigen bedrijf hebben’ - Loes Vos van Loes! Lifestyle

Door: Yannick Baay van tekstbureau Letterdesk

Vanaf jongs af aan wist Loes Vos al zeker dat ze later een eigen bedrijf zou beginnen. De vrijheid om alles zelf te mogen bepalen en zelf richting te geven aan je werk, is voor Loes het allerbelangrijkst. “Ik heb eigenlijk nooit getwijfeld over het ondernemen, ik wist het altijd al zeker.”

Voor Loes! Lifestyle geeft Loes kracht- en conditietrainingen en coacht ze mensen zodat zij een gezonde levensstijl kunnen ontwikkelen. Volgens Loes ging de start van haar bedrijf heel eenvoudig, al zaten de lessen natuurlijk niet meteen goed vol. “Ik ben eigenlijk gewoon gestart met een pagina op Facebook en het plaatsen van berichtjes. Die laagdrempeligheid vind ik superbelangrijk. Niet alleen in het ondernemen, maar ook in mijn klantcontact.” Dat merk je bij Loes aan alles. Zo heeft ze het niet over ‘klanten’, maar altijd over leden. “Ik wil geen drillcoach zijn tijdens de trainingen, juist het tegenovergestelde.”

Alles draait om sport

De keuze voor een onderneming in de sportwereld was een hele simpele voor Loes. “Als kind sportte ik eigenlijk altijd. Vijf keer per week voetballen bijvoorbeeld. Nu heb ik daar minder tijd voor, dus ik voetbal nu nog maar drie keer per week. Dat vul ik aan met hardlopen.” Aangezien het leven van Loes toch al een en al sport was, was een rol als fitnesscoach een hele logische stap.

Ook de opleiding van Loes sluit helemaal aan bij haar onderneming. “Ik heb een opleiding gevolgd om bewegingsagoog te worden, en dat kan ik in mijn werk elke dag toepassen. Nu studeer ik sportkunde aan de HAN en ook dat past perfect bij mijn bedrijf. Toen ik daarnaast fitnesstrainer werd, ben ik eigenlijk meteen gestart met het geven van trainingen en bootcamps.” Loes deed dat allemaal op gevoel. “Ik doe wat ik leuk vind, en dan komt de rest vanzelf.”

Grote plannen voor de toekomst

Waar bij de allereerste training van Loes! Lifestyle maar één persoon meedeed, die Loes nog niet kende, is dat nu wel anders. “Ik geef nu 16 uur aan trainingen in de week.” De trainingen zijn nu nog ’s ochtends en ’s avonds, maar Loes heeft grote plannen. “Mensen komen nu even lekker bij mij sporten, maar ik wil echt dat het meer wordt. Ik wil meer voor mensen kunnen betekenen en ze nog beter gaan helpen.” Het liefste gaat Loes zo snel mogelijk leden voor langere tijd begeleiden, zodat zij actief aan hun gezondheid kunnen werken. Maar haar droom is nog veel groter.

“Mijn grote droom is dat ik later een eigen loods of schuur heb waar ik mensen kan trainen. Daar wil ik dan ook een outdoor setting bij, want die heb ik nu ook. Ik wil heel graag met leden in de natuur blijven sporten, want ik denk dat dat goed is voor de ontspanning. In die loods wil ik dan een compleet plaatje creëren, door samen te werken met diëtisten, fysieke en mentale coaches, fysiotherapeuten en een huisarts.”

Begonnen uit een passie

Ondanks dat het opstarten van haar bedrijf Loes goed af ging, kwam ze uiteindelijk toch wat problemen tegen. “Ik ben puur begonnen uit een passie voor sporten, dus ik wist eigenlijk helemaal niets van ondernemen. Passie en geloof in jezelf zijn heel belangrijk als ondernemer, maar kennis uiteindelijk ook.” Vooral op het gebied van marketing en financiën moest Loes veel in zichzelf investeren. “Aan het begin van Loes! Lifestyle heb ik bijvoorbeeld een fout gemaakt met de prijs. Ik heb toen misschien veel te laag ingezet.” Maar dat heeft Loes niet tegengehouden. “Ik heb ook periodes gehad waarin ik moeite had met de marketing bijhouden bijvoorbeeld. Maar je moet jezelf niet te veel door twijfels tegenhouden. Dick zegt het eigenlijk altijd, maar in de praktijk werkt het echt zo!” Zo is het bedrijf van Loes tijdens de coronacrisis groter geworden, omdat mensen toch willen sporten. 

Wat die twijfels betreft, heeft Loes veel aan de gesprekken met haar BAM-groep bij StartUp Nijmegen gehad. “Op deze werkplek zitten zo veel mensen uit verschillende sectoren. Ik ben gewoon vragen gaan stellen aan anderen. Hoe doen jullie dit? Hoe moet ik dit doen? Met die gesprekken krijg je altijd inzichten uit onverwachte hoeken.” Loes heeft ook veel geleerd van de partners die bij StartUp Nijmegen zijn aangesloten. “Ik zie de partnergesprekken nu als een kans om advies te krijgen over mijn onderneming. Maar wanneer ik wat groter ben en mijn bedrijf sterker staat, kan ik misschien wel leden gaan werven met behulp van de partners.”

Deel dit bericht