“Bij elk luxe diner horen lekkere en passende bieren op tafel te staan” – Lennard Terlouw van My Dear Beer


24 februari 2021

“Bij elk luxe diner horen lekkere en passende bieren op tafel te staan” – Lennard Terlouw van My Dear Beer

Door: Yannick van tekstbureau Letterdesk

Lennard Terlouw van My Dear Beer houdt van bier. “Ik vind dat bier dezelfde status als wijn verdient. In elk luxe restaurant moet je ook bieren op de kaart hebben staan die perfect bij de gerechten passen.” Hij begon zijn onderneming om andere mensen te helpen met het ontdekken van de veelzijdigheid van bieren.

My Dear Beer biedt bierabonnementen en losse (alcoholvrije) bierpakketten aan. Elke maand krijg je drie of zes biertjes thuis, die Lennard zelf selecteert. Hij begon met ondernemen omdat hij het mooi vindt om van niets, iets te maken. “Ik had een idee voor My Dear Beer, ging met een ontwerper om tafel en toen had ik opeens een huisstijl. Ik ben van een idee in mijn hoofd naar een tastbaar product gegaan.” Lennard werkt nu aan zijn onderneming naast zijn master Entrepreneurship. “Ik kijk er naar uit om vanaf juli fulltime aan My Dear Beer te kunnen gaan werken. Dan hoop ik ook nog sneller te groeien.”

Grootste van Nederland

Aan doelen en grote plannen geen gebrek. Uiteindelijk wil hij van My Dear Beer de grootste bieraanbieder van Nederland maken. “Dat zou toch fantastisch zijn. Iemand die op zoek is naar een lekker biertje gaat dan naar mijn site. Als ik zo bekend zou worden, zou ik dat echt prachtig vinden.” Lennard heeft niet alleen de Nederlandse markt op het oog, maar ziet meer mogelijkheden. “We hebben nu onze eerste Belgische abonnees. Uitbreiden naar verschillende Europese landen lijkt me mooi. En als ik eenmaal fulltime aan My Dear Beer werk, is dat ook zeker mogelijk.”

Naast uitbreiden naar verschillende landen, wil Lennard ook andere dingen gaan doen met zijn bedrijf. Mensen die maandelijks een bierpakket krijgen, ontvangen nu al tips over het combineren van de biertjes met bepaalde gerechten. “Dat wil ik graag uitbreiden met kookworkshops en proeverijen. Ik ben bierbutler, dat is een soort onbetaalde versie van sommelier, en ik vind het leuk om onderzoek te doen naar foodpairing. Er zijn zoveel verschillende bieren, dat je bij elk gerecht wel iets moois kan vinden.”

Optimistische ondernemer

“Mensen zien mij als een rasoptimist. Aan de ene kant is dat fijn, want ik begin gewoon aan plannen, maar aan de andere kant zie ik soms nadelen over het hoofd.” Sinds september 2020 werkt Lennard samen met zijn compagnon John Geluk, waar hij erg blij mee is. “John filtert mijn te optimistische plannen eruit en dat is fijn.”

Toen Lennard zijn eerste plannen had voor My Dear Beer, begon hij gewoon met het bedrijf. “Ja, waarom zou je niet gewoon beginnen? Je kunt wel blijven twijfelen over je aanpak en of je het wel perfect doet, maar daar krijg je niets voor. Op een gegeven moment is het denken klaar en moet je het gewoon doen.” Lennard denkt dat je als ondernemer wel echt gedreven moet zijn. “Je staat wel altijd aan. Als ik op zaterdagmiddag een goed idee krijg, dan wil ik dat meteen opschrijven.” Volgens Lennard moet je ondernemen zo leuk vinden, dat de voordelen groter zijn dan de negatieve kanten. dat alle negatieve kanten niet opwegen tegen de voordelen. “Natuurlijk doe je ook vervelende dingen als ondernemer. Maar ik doe iets dat ik zo leuk vind, dat het niet erg is.”

Buurman van StartUp

“Tijdens mijn bachelor Bedrijfskunde aan de Radboud Universiteit woonde ik in de Van Oldenbarneveltstraat, zowat naast het pand van StartUp Nijmegen. Ik zocht nog iets om te doen naast mijn studie, dat een beetje aansloot bij de opleiding. Ik heb Dick toen een mailtje gestuurd en kon eigenlijk meteen beginnen als vrijwilliger.” Nu is hij als ondernemer weer terug bij StartUp. “Ik zit hier vooral voor het netwerk. Het is als ondernemer ontzettend belangrijk om mensen te leren kennen en hier is dat zo makkelijk. Er lopen ook best wat ondernemers bij StartUp rond die maandelijks mijn bieren drinken.”

Lennard denkt dat hij ook wel een heel makkelijk product heeft om een gesprek te openen. “Niet iedereen houdt van bier, maar iedereen kent het natuurlijk wel. Het is geen moeilijk onderwerp en dat maakt het alleen maar makkelijker om contact te leggen met nieuwe klanten.”

Deel dit bericht