Datacommunicatie als kers op de taart


26 oktober 2018

Een andere kijk op data

Lonneke Opsteegh, oprichtster van StatStories, wil de manier waarop bedrijven data communiceren optimaliseren. Data waar zij regelmatig mee werkt zijn bijvoorbeeld resultaten van klanttevredenheidsonderzoeken, gezondheidsgegevens van medewerkers, managementinformatie en uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek. Lonneke is gepromoveerd in de medische wetenschappen en maakt nu voor haar onderneming gebruik van de destijds opgedane statistische kennis.

Lonneke ontdekte dat veel bedrijven niet goed weten hoe ze data in kunnen te zetten om tot betere resultaten te komen of op welke manier resultaten te presenteren die iedereen begrijpt en die aanzet tot actie. Door het toepassen van wetenschappelijke kennis over hoe het brein visuele informatie verwerkt, in combinatie met een gezonde dosis creativiteit, zorgt ze ervoor dat de kernboodschap helder overkomt bij de lezer.

 

‘Datacommunicatie is de kers op de taart. Wanneer bedrijven complexe analyses uitvoeren, maar de resultaten niet weten over te brengen op hun doelgroep is hun inspanning grotendeels voor niks geweest. Door het gebruik van data-driven visuals is het mogelijk mensen te bereiken, te activeren en te enthousiasmeren.’

 

Lonneke begint bij nieuwe klanten met het evalueren van huidige rapporten en zet op basis daarvan een conceptrapportage op, om een eerste indruk te geven van de mogelijkheden. Uiteindelijk wordt een volledig op maat gemaakt rapportagemodel gebouwd voor de klant. Dit kan een statisch document zijn (denk aan een PDF-bestand of een afbeelding), een interactief rapportagemodel waarin lezers kunnen focussen op wat voor hen van belang is, of een dashboard met realtime weergave van de data.

 

‘De meeste mensen kennen cirkeldiagrammen, lijndiagrammen en andere standaardgrafieken, maar dat is slechts het topje van de ijsberg in ‘grafiekenland’. Ik laat bedrijven graag zien dat er vaak betere manieren zijn om informatie over te brengen. Ik zoek altijd de beste manier om de kernboodschap visueel te presenteren.’

 

Een helder moment op Ibiza

Lonneke ontdekte tijdens een vakantie op Ibiza dat dit haar passie is. Ze kreeg daar een ingeving, waarmee voor haar duidelijk werd welke weg ze wilde inslaan. Het inzetten van wetenschappelijke statistiek in combinatie met creatieve datacommunicatie om bedrijven te helpen bij het bereiken van doelen werd de missie van StatStories. Nog geen dag ervaarde zij spijt van de keuze om ondernemer te worden. 

Lonneke heeft zich aangesloten bij StartUp Nijmegen, om meer aansluiting te vinden bij andere ondernemers en de ‘ondernemersspirit’ in levenden lijve te ondervinden. Ze maakt actief gebruik van de partnerspreekuren, bezoekt workshops en is volop aan het netwerken. Bij StartUp Nijmegen is Lonneke sterker geworden in haar verkoopgesprekken, en is haar netwerk immens uitgebreid. De cijfers liegen er niet om…

 

Tekst: Safak Ciftci

Deel dit bericht