Doen waar je gelukkig van wordt


25 februari 2019

Het volgende niveau

Michiel de Wit, oprichter van Spel in Bedrijf, wil precies doen wat de bedrijfsnaam suggereert: spellen in bedrijven brengen. Volgens Michiel zijn spellen – en met name offline-spellen – een ideaal middel om te zorgen voor onder andere teambuilding, kennisoverdracht, trainingen, maar ook om bepaalde resultaten te behalen, zoals meer omzet.

Volgens Michiel werken bijvoorbeeld beloningssystemen of leaderboards goed, wanneer het op de juiste manier wordt toegepast. Je kunt er dingen leuker en makkelijker door maken – en het motiveert ook nog eens. Mensen reageren volgens hem over het algemeen goed op spellen. Hij wil gamification gebruiken om mensen uit de ‘grijze modus’ te trekken en ze te enthousiasmeren.

 

‘Mensen zitten al zoveel achter hun schermen. Op deze manier is er meer ruimte voor interactie en creativiteit. Wanneer je gebruikmaakt van bijvoorbeeld LEGO, papier of karton in plaats van apps, levert dit veel minder frictie op omdat je je niet beperkt voelt door de software. Zo heb je meer vrijheid. Mensen raken door middel van fysieke spellen met elkaar in gesprek. Het zijn supersimpele ideeën, maar het doet wel veel met mensen.’

 

Een jeugddroom waarmaken

Michiel vindt het belangrijk om te doen waar hij gelukkig van wordt. Het bedenken van spellen is iets waar hij van kinds af aan mee bezig was. Hij wou daar ook altijd al zijn werk van maken. Nu maakt hij door middel van zijn bedrijf zijn jeugddroom werkelijkheid. Zijn droom jaagt hij na bij StartUp Nijmegen, waar hij constant omringd wordt door andere ondernemers. Vooral de BAM-groepen ziet hij daar als een groot voordeel.

 

‘BAM-groepen zijn een soort extern geweten. Mensen stellen kritische vragen over wat je doet en waarom je het doet. Het is een stok achter de deur. Ze stellen de vragen die je zelf niet durft te stellen. Ook kun je daarbij met andere mensen meedenken over hoe zij iets moeten aanpakken. Dat is ook voor jezelf erg leerzaam. Het netwerk van StartUp Nijmegen als geheel is erg waardevol. Ik zie het als een collectief; iedereen heeft dezelfde energie en maakt deel uit van een eenheid, terwijl we allemaal iets anders doen.’

 

Dat er diversiteit is tussen de ondernemers vindt Michiel een goede zaak. Volgens hem worden ondernemers daardoor uit hun comfortzone getrokken en krijgen ze nieuwe inzichten. Tevens ook twee belangrijke aspecten van gamification.

 

Tekst: Safak Ciftci

Deel dit bericht