‘Een sterk merk scheidt het kaf van het koren’ - Judith Nissen van Scoren met Rebranding


20 januari 2021

‘Een sterk merk scheidt het kaf van het koren’ - Judith Nissen van Scoren met Rebranding

Door: Yannick Baay van tekstbureau Letterdesk

Na twaalf jaar ervaring in marketing en communicatie wilde Judith eens wat anders gaan doen. “Ik had al die ervaring opgedaan en het was tijd voor een volgende stap. Bedrijven helpen echt een sterk merk neer te zetten.” Werken als zelfstandige had Judith al gedaan, nu werd het tijd haar eigen visie neer te zetten.

Judith neemt een brede ervaring mee haar eigen bedrijf in. “Ik heb lang in loondienst gewerkt bij grote bedrijven, maar ook als interimmer binnen projecten. Van al die diverse klussen neem je ook een diverse achtergrond mee.” Als ondernemer gaat Judith bedrijven en ondernemers helpen met hun branding. “Als bedrijf wil je meer uit je merk halen. Wie ben je en wat draag je uit? Als je dat verhaal rond hebt, kun je jezelf presenteren aan klanten.”

Nieuwe avonturen
Over de voordelen van zelfstandig werken versus loondienst, moet Judith even nadenken. “Voor beiden is iets te zeggen. Loondienst is veilig en prettig. Je bent onderdeel van een groter geheel en je werkt samen naar een doel. Dat is fijn. Daarom ben ik ook nog gedeeltelijk in loondienst bij een geweldig bureau in Amsterdam.” Als ondernemer ziet ze vooral de vrijheid als een groot voordeel. “Het is nu tijd voor mijn eigen visie en aanpak en daar heb ik heel veel zin in! Ik adviseer organisaties één-op-één. Maar ik werk ook aan een boek zodat ik nog veel meer bedrijven kan helpen. Ik ben eigenlijk altijd op zoek naar nieuwe avonturen, dus ondernemen was een logische stap voor me.”

Een logische stap, maar geen gemakkelijke. Eind 2019, na het afronden van haar laatste interim klus, maakte Judith even pas op de plaats. “Ik heb tot aan 2019 eigenlijk constant gewerkt en dat begon me in te halen. Het was goed om even rust te nemen en te bedenken waar ik goed in ben en wat me blij maakt.” Midden in die zoektocht kwam corona om de hoek kijken. “Zul je net zien. Ik was op zoek naar rust en toen kreeg ik corona. Ik heb bijna zeven maanden lang gedwongen rust genomen.”

Judith zag corona echter niet als tegenslag, maar als bevestiging. “Het was voor mij een duidelijke boodschap dat ik mijn focus moest verleggen. Na het uitzieken ben ik gestart met Scoren met Rebranding.” Een nieuwe naam en een nieuw verhaal. “Ik zie het eigenlijk als een schone lei. Iedere onderneming is eigenlijk automatisch een merk, maar het is de kunst jezelf continu opnieuw uit te vinden en je doelgroep te blijven verrassen.”

Inspiratie bij StartUp Nijmegen

Judith wilde twee dagen in de week werken aan haar bedrijf om weer een ritme te vinden. Ze kende StartUp Nijmegen al. “Bij StartUp zit je niet meer op dat ondernemerseiland, omdat iedereen om je heen tegen dezelfde problemen aanloopt. En laten we eerlijk zijn, het is gewoon fijn om met anderen te kunnen praten over de uitdagingen waar je als ondernemer mee te maken krijgt!” StartUp is voor Judith ook meer dan een werkplek. “Het is prettig om een paar dagen per week ergens te zijn waar je inspiratie op kan doen, in plaats van thuis zitten.”

Mooie toekomstplannen
Judith kreeg ook al de kans om bij StartUp medeondernemers te helpen met hun bedrijfsverhaal. “We zijn samen gaan kijken wat nou precies het merkverhaal van het bedrijf is. Wat wil je uitdragen en waarom? Het belangrijk om te weten wat je boodschap is, maar het is ook goed om alvast te bedenken hoe je die boodschap gaat overbrengen aan je klanten.”

Uiteindelijk wil Judith vanuit Scoren met Rebranding een echt zelfstandig bureau oprichten. “Het lijkt me fantastisch om een bedrijf te hebben dat geheel uit mijn visie is gekomen. Collega’s die dan mijn methodiek gebruiken, dat lijkt me super.” In de branding wordt vaak gezegd dat het doel is om voor ‘grote mooie merken te werken’. “Ik ga natuurlijk niet zeggen dat ik dat niet wil. Maar het is stiekem ook heel leuk om te werken voor onbekende merken en hen te helpen om bekend te worden!”

Deel dit bericht