‘Fouten maken doe je toch wel, je moet er gewoon voor gaan!’ – Eva te Brinke van FF Content


02 december 2020

‘Fouten maken doe je toch wel, je moet er gewoon voor gaan!’ – Eva te Brinke van FF Content

Door: Yannick van Tekstbureau WoordZoeker

Het idee voor Eva’s eigen bedrijf FF Content en werken als copywriter ontstond tijdens haar stage, die ze vanwege de coronacrisis thuis moest afmaken. Tijdens haar stageperiode maakte ze content voor een magazine dat in de hele Achterhoek gelezen wordt. Hierdoor kwam ze erachter dat schrijven eigenlijk gewoon heel leuk is. “Tijdens mijn studie zag ik dat ook al wel, maar schrijven voor een magazine is natuurlijk wel een ander verhaal!”

Na haar stage stond Eva voor een dilemma. “Wat moest ik doen? Terug naar mijn horecabaan ging even niet zo makkelijk vanwege de lockdown. En aan thuiswerken was ik al gewend, want dat deed ik al sinds maart. Toen heb ik besloten dat ik gewoon lekker voor mezelf ging beginnen. Het grootste verlies dat ik kon leiden was die 50 euro voor de Kamer van Koophandel.” Werken als ZZP’er is ook goed te combineren met het afronden van haar studie Leisure and Event Management. “Ik besefte dat het schrijven me heel goed afging. Niet alleen de artikelen voor het magazine, maar ook verslagen voor mijn studie waren geen probleem. Werken als ZZP’er is daarnaast ook nog eens een uitgelezen kans om jezelf verder te ontwikkelen en te investeren in je kwaliteiten!”

Eva ziet de coronacrisis eigenlijk vooral als een kans. Bedrijven hebben nu opeens tijd om kritisch naar hun website te kijken en zij kan als copywriter dan een helpende hand bieden. “Maar dat is natuurlijk niet het hele verhaal. Een tekst schrijven is één ding, maar je moet natuurlijk ook mensen kunnen bereiken. Dat is de echte uitdaging.”

Echt beginnen

Begin mei hakte Eva de knoop definitief door: ze ging haar eigen bedrijf oprichten. “Ik vond het spannend om dat hardop uit te spreken. Als je tegen mensen zegt dat je het gaat doen, dan moet je ook echt beginnen. Voor nu heb ik mijn logo en website zelf in elkaar gezet. Later kan ik daar altijd nog in investeren. Het hoeft helemaal niet perfect wanneer je net begonnen bent. Want wie verwacht dat nou? Fouten maken doe je toch wel, je moet er gewoon voor gaan!”

“De keuze voor de naam FF Content was eigenlijk heel makkelijk. Ik wilde een naam die vlot was, maar vooral ook makkelijk te onthouden. FF Content zegt niet alleen precies wat ik aan het doen ben voor bedrijven, maar is ook eenvoudig te herkennen. Dat is precies wat een bedrijfsnaam moet doen.” Eva’s loopbaan als copywriter begon, hoe kan het ook anders, met een bericht op LinkedIn. “Ik was verrast over het netwerk dat ik had opgebouwd tijdens mijn stage. Iedereen reageerde ontzettend positief op mijn bericht. Dat gaf me een heel goed gevoel over mijn beslissing.” Het LinkedIn-bericht zorgde niet alleen voor vertrouwen, maar ook voor werk. “Mensen hebben mijn naam echt onthouden. Ik heb in deze eerste maanden nog niet aan acquisitie hoeven doen. Dat wil ik natuurlijk nog wel gaan doen, om een grote, uitdagende opdracht binnen te slepen.”

De toekomst van FF Content

Wat voor droomopdracht wil Eva gaan doen met FF Content? “Ik zou heel graag een complete contentstrategie ontwikkelen voor een bedrijf. En dan natuurlijk ook zien dat je met die strategie een hele hoop mensen bereikt. Daarom ben ik mezelf nu aan het leren hoe ik zulke strategieën ontwikkel. Ik zou FF Content ook graag uitbreiden met een pool aan jonge mensen, die kunnen helpen bij het schrijven van content. Eigenlijk een soort team oprichten dus.”

Op de vraag of Eva graag zou willen doorstuderen of haar bedrijf wil laten groeien, komt een duidelijk antwoord. “Ik kan het helaas niet combineren. Wanneer ik FF Content wil uitbreiden, kan ik daar geen master naast doen. Het uitbreiden en opbouwen van mijn bedrijfsnaam moet nu gebeuren, anders raak je dat tempo weer kwijt.”  

Gewoon kennis maken!

De keuze voor een werkplek bij StartUp Nijmegen was heel eenvoudig. “Een vriendin van me werkte hier al een jaar en was erg enthousiast. Daarnaast wist ik na drie weken als freelancer thuiswerken dat ik echt ergens anders heen moest. Ik ben al bij SUN komen kijken voordat ik überhaupt ZZP’er was. Het is fijn om mensen om je heen te hebben die ook hard aan het werk zijn. Als ZZP’er mis ik vooral collega’s, en die heb je hier toch wel een beetje. Er is hier een soort community. We zijn geen echte collega’s maar we hebben wel allemaal dezelfde doelen. Het partnernetwerk vond ik eerst een beetje moeilijk, want wat moet ik nou zeggen tegen zo’n iemand? Maar na overleg met mijn BAM-groepje kwam ik erachter dat die instelling onzin is. Je moet er gewoon heen en kennis maken!”

Deel dit bericht