‘Ik ben altijd blijven geloven in mijn bedrijf’ - Milou van Aal van HealthiNut


07 oktober 2020

‘Ik ben altijd blijven geloven in mijn bedrijf’ - Milou van Aal van HealthiNut

 

Door: Kris van tekstbureau Letterdesk

 

Milou van Aal heeft een heftige tijd achter de rug. Doordat ze niet zo lekker in haar vel zat, ging het ook met haar coachingsbedrijf HealthiNut niet goed. Toch gaf Milou niet op. Ze bleef in haar bedrijf geloven en zette door. Het resultaat? Haar bedrijf loopt beter dan ooit. “Vanaf nu wil ik meer ontspannen gaan ondernemen.”

 

Wat tijdens haar studietijd begon als een blog over gezonde recepten, groeide in een paar jaar uit tot haar eigen coachingspraktijk. “Ik was altijd bezig met afvallen en gezond eten”, legt ze uit. “Maar ik vond uiteindelijk meer rust op dat gebied. Die gezondere mindset over eetpatronen en houden van je eigen lichaam wilde ik ook andere vrouwen bijbrengen.” Tegen het einde van haar burn-out, zag ze dé kans om te stoppen met haar baan en voor zichzelf te beginnen. Ze werkt nu als mental coach en helpt vrouwen met het vinden van een gezonde relatie met eten en met hun lichaam.

 

In het begin ging het heel goed met haar bedrijf, maar Milou merkte al snel dat ze veel te veel aan het werk was. Dat tempo was niet langdurig vol te houden. Daar nog bovenop kreeg ze te maken met persoonlijke omstandigheden die ervoor zorgden dat ze niet lekker in haar vel zat. “Ik had geen inspiratie en motivatie meer. Het bedrijf liep daardoor ook niet goed en ik had steeds meer moeite om mijn rekeningen te betalen. Mijn moeder en een vriendin hebben zelfs soms mijn boodschappen moeten betalen, zo erg was het.”

 

Een stap vooruit

 

Vrienden en familie adviseerden haar om een vaste baan te zoeken. “Dat zou het een stuk gemakkelijker maken voor mij. Maar ik bleef juist geloven in wat ik deed. Ik wist dat als het weer beter met mij zou gaan, mijn bedrijf dan vanzelf zou volgen.” Ze besloot geen nieuwe vaste baan te zoeken, maar wel tijdelijk een bijbaan te nemen in een restaurant. “Dat was een moeilijke beslissing. Het voelde ergens als een stap terug, maar uiteindelijk bleek het juist een stap vooruit te zijn. Het werk was een fijne afleiding en de dagen dat ik niet in het restaurant hoefde te werken, vond ik ook weer de motivatie om met mijn eigen bedrijf door te gaan.”

 

Na drie maanden besloot ze zich weer vol op HealthiNut te richten. “En dat liep weer steeds beter. Toen de coronacrisis kwam, schrok ik wel even. Maar ik heb goed in kunnen spelen op wat ik allemaal zag. Zelf merkte ik bijvoorbeeld dat ik toch ook weer wat meer ging snaaien en snoepen. Ik dacht: dan zullen vrouwen die hier normaal gesproken al moeite mee hebben daar nu vast ook extra last van hebben. Toen heb ik daar een nieuwe online training voor ontwikkeld.”

 

Recordomzet

 

In het voorjaar draaide Milou haar beste omzet ooit. “Dat heb ik gevierd met bubbels”, lacht ze. “Ik ben blij dat mijn keuzes zo goed hebben uitgepakt. Ik ben blijven bouwen, ook toen ik even echt geen motivatie meer had. Ik moest concessies doen, heb goedbedoelde adviezen genegeerd en ik heb risico’s genomen. Bijvoorbeeld door een marketingbureau in te schakelen, terwijl ik daar eigenlijk nog geen budget voor had. Maar ik vertrouwde erop dat die beslissing zich terug zou betalen en dat deed het ook.”

 

Haar doel voor de toekomst? “Meer ontspannen ondernemen. Ik heb altijd ontzettend hard gewerkt. Knallen, knallen, knallen en daarna kwam ik mezelf weer tegen. Ik heb geleerd van mijn burn-out en die ups en downs wil ik niet meer. Komende tijd ga ik weer kijken naar de toekomst. Ik stond lang in de overlevingsstand, maar nu kan dat eindelijk weer.” En ze denkt ook vooruit: “Uiteindelijk wil ik graag met een team gaan werken dat bepaalde taken van mij overneemt. Zo heb ik meer tijd en focus voor de dingen waar ik het beste in ben en kan ik op die manier van nog meer waarde zijn. Daarnaast wil ik in de toekomst mijn eigen HealthiNut-coaches gaan opleiden om zo mijn visie nog verder door Nederland te verspreiden.”

Deel dit bericht