‘Ik wil mijn liefde voor de stad met iedereen delen’ Jeroen Schuijffel van Nijmegen mijn stad


04 mei 2021

‘Ik wil mijn liefde voor de stad met iedereen delen’ Jeroen Schuijffel van Nijmegen mijn stad

Door: Yannick Baay van tekstbureau Letterdesk

Jeroen Schuijffel kwam als websitebouwer bij StartUp Nijmegen terecht, maar merkte dat daar zijn passie niet lag. Met behulp van zijn BAM-groep zette hij de stap om wel met zijn passie aan de slag te gaan: de webshop Nijmegen mijn stad. “Ik heb nu echt iets gevonden waar ik blij van word, want ik heb van jongs af aan al een sterke band met deze stad.”

Jeroen maakte eerst de overstap van filiaalmanager bij de Coop naar ondernemer. “Als filiaalmanager heb je al best veel vrijheid, maar ik wilde echt mijn eigen beslissingen kunnen maken. Dat kon ik als ondernemer opeens en dat voelde goed.” Het werk als websitebouwer ging goed, maar er miste iets voor Jeroen.

In de wekelijkse BAM-sessie besprak hij zijn twijfels. Jan van Raaij, aanjager van StartUp, merkte op dat Jeroen ook nog een goedlopende Facebook-pagina en webshop beheerde. “Daar ben ik jaren geleden mee begonnen, als hobby. Eigenlijk had ik er naast mijn werk geen tijd voor, maar alles stond nog wel online.” Jeroen kwam erachter dat zijn passie bij de Nijmeegse stadscultuur lag. “Dit is écht mijn stad. Als jongetje fietste ik dagelijks langs de St. Stevenskerk en tijdens de Vierdaagse was ik altijd onder de indruk van al die mensen die hier, in mijn stad, kwamen wandelen.”

Omgekeerde route

Jeroen focust zich nu fulltime op Nijmegen mijn stad. “Ik merk dat het nu opeens heel hard gaat. Eigenlijk heb ik een soort omgekeerde route afgelegd. Ik heb de webshop jaren geleden online gezet, en ben nu pas bezig met de zakelijke kant om het in goede banen te leiden.” Om Nijmegen te vieren, begon Jeroen meteen aan een nieuw product. “Ik heb zelf de Vierdaagse gelopen en je merkt dat elke dag net een beetje zwaarder is dan de vorige. Omdat de Vierdaagse dit jaar niet door kan gaan, wil ik een soort alternatief bieden. Ik heb bij Stadsbrouwerij de Hemel bieren laten brouwen en die ga ik als een Bierdaagse verkopen. Het wordt een pakket met vier bieren die elke dag een beetje zwaarder worden.”

Voor Jeroen is winst maken niet het enige doel. “Ik wil als ondernemer ook wat terugdoen voor de stad. Ik doneer daarom per verkochte Bierdaagse één euro aan de Voedselbank. En ik heb mijn oude werkgever Coop zover gekregen om mijn actie te steunen, dus ik hoop een mooi bedrag te kunnen schenken.”

Nijmegen in huis halen

De webshop van Jeroen begon ooit met een enkel shirt, maar verkoopt nu veel meer soorten spullen. “Ik ben sinds januari heel erg aan het uitbreiden. Ik wil met de spullen die ik verkoop mensen echt een stukje Nijmegen meegeven. Laatst bestelde er iemand vanuit Amerika via een vriendin. Het idee dat er aan de andere kant van de oceaan iemand in een Nijmegen-shirt rondloopt, dat is toch gaaf.”

Omdat Jeroen ook de gelijknamige Facebookgroep beheert, weet hij heel goed wie zijn doelgroep is. “De meeste mensen kopen cadeautjes voor vrienden. Daar kan ik dan handig op inspelen. Ik wil ook gaan uitbreiden qua doelgroep door jongeren meer bij de webshop te trekken met nieuwe producten.”

Positieve mindset

Jeroen hoorde van StartUp Nijmegen via een bekende die zich al had aangesloten. “Ik ben toen naar een ondernemersdag geweest in het Goffertstadion, waar Jan vertelde over de mogelijkheden. De verhalen van andere ondernemers maakten eigenlijk meteen duidelijk dat dit voor mij een goede plek was.” Als websitebouwer sprak Jeroen niet veel met de partners, maar vanuit zijn nieuwe bedrijf juist wel. “Eerst wist ik niet waar ik het met die mensen over moest hebben, nu wel. Van creatieve input tot zakelijke hulp, ik kan nu meer gerichte vragen stellen.”

Jeroen is vooral erg te spreken over de positieve mindset van de ondernemers bij StartUp. “Als ik hier over nieuwe plannen begin, willen mensen meteen helpen. Of ze komen met nieuwe inzichten waar je wat aan hebt. Mensen denken hier in kansen en mogelijkheden, en dat werkt fijn!”

Deel dit bericht