‘Juist de kruisbestuiving maakt het interessant’


04 juni 2021

‘Juist de kruisbestuiving maakt het interessant’

Joris Bouwmeister van ACBN over hoe hij via StartUp nieuwe creativiteit aan zich wil binden

 

Joris Bouwmeister van evenementenbureau ACBN sloot zich als kersverse directeur-bestuurder van de Vierdaagsefeesten begin dit jaar aan als partner van StartUp Nijmegen. Hij vindt het niet alleen leuk om startende ondernemers te ondersteunen, maar is hij ook altijd op zoek naar nieuwe kennis en samenwerkingen. “Want starters leren van de aangesloten partners, maar andersom zeker ook.”

 

Joris Bouwmeister houdt wel van een uitdaging. Toen hij in het voorjaar van 2020 – toen de ernst van de coronacrisis nog niet helemaal duidelijk was – de vacature voor zijn droombaan voorbij zag komen, aarzelde hij geen moment. Directeur-bestuurder worden van de Nijmeegse Vierdaagsefeesten, terwijl er dat jaar voor het eerst niet eens feesten zouden plaatsvinden. Dat is nogal wat. “De helft van mijn vrienden verklaarde me voor gek”, vertelt Joris. “De andere helft dacht net als ik: wat een toffe kans. Toen wist ik natuurlijk nog niet dat corona nog veel langer zou duren en ook de editie van 2021 niet zoals normaal zou doorgaan. Ik wist vanaf het begin dat het niet gemakkelijk ging worden. Maar ik houd wel van een uitdaging.”

 

En ondanks alle ellende zit er ook een voordeel aan deze vreemde start, bedenkt hij zich: “Misschien was dit juist wel het perfecte moment om in te stappen. Want nu kunnen we echt met elkaar stilstaan en nadenken. Waar liggen de kansen voor de Vierdaagsefeesten in de toekomst? Soms is het goed om even niet alsmaar in die rijdende trein te zitten.”

 

Eindbaas van de Vierdaagsefeesten

Als directeur-bestuurder is Joris verantwoordelijk voor de organisatie van de feesten, maar draagt hij ook de bestuurlijke verantwoordelijkheid van de stichting. “Samengevat ben ik de eindbaas van de Vierdaagsefeesten”, lacht hij. “Echt een droombaan. Want iedereen in Nijmegen heeft wel íets met de feesten. Mijn baan bestaat uit heel veel facetten: marketing, programmering, netwerken. Ik vind het geweldig om iets neer te zetten waar Nijmegen als stad ook iets aan heeft. We zijn een stichting, dus we hoeven geen winst te maken. We doen het niet voor onszelf, maar voor de stad, voor de horeca en voor de bezoekers. Dat maakt het tof.”

 

Het lef om iets te starten
Sinds januari is hij met ACBN aangesloten als partner van StartUp Nijmegen. “Als directeur-bestuurder wil ik ook nieuwe creativiteit aan ons binden. Bijvoorbeeld via StartUp. Ik wil de kennis, kunde en creativiteit van de startende ondernemers benutten voor onze organisatie. Juist die kruisbestuiving maakt het interessant.” Joris geniet van het enthousiasme van de jonge ondernemers. “Soms word ik echt inhoudelijk verrast door een topidee. Maar het mooiste om te zien, vind ik lef. Het lef hebben om iets te starten. Soms al tijdens je studie. En als ik de passie van een ondernemer voel, dan ga ik iemand ook graag aanbevelen in mijn netwerk. Of misschien zelf wel inschakelen voor een opdracht.”

 

Joris merkt dat de gesprekken met starters in te delen zijn in drie categorieën. “Sommige ondernemers willen alleen even kennismaken, andere hebben echt een concrete vraag. Een derde groep komt voor acquisitie. En dat is alle drie prima. Wel zou ik het af en toe handig vinden om van tevoren al te weten met welk doel of vraag een ondernemer op gesprek komt. Zodat ik me kan voorbereiden.” In zijn partnerspreekuur gaat hij altijd op zoek naar mogelijkheden voor samenwerking. “Ik denk graag mee. Natuurlijk heb ik niet alle wijsheid in pacht, maar ik loop wel al lang mee. Ik heb in de sportwereld gewerkt, in de publieke sector, als consultant en als commercieel manager. Die ervaring wil ik graag delen.”

 

Acquisitietip: stel jezelf altijd een doel

Zo vindt hij het altijd leuk om startende ondernemers iets te leren over acquisitie en netwerken. Zijn belangrijkste tip voor een acquisitiegesprek geeft hij hier alvast weg: “Stel jezelf altijd tot doel om met íets naar buiten te lopen. En dat kan van alles zijn. Het mooiste is natuurlijk een opdracht, maar het kan ook een nieuwe naam zijn van iemand om mee kennis te maken of misschien een vervolgafspraak.”

 

Voor een partnergesprek raadt hij alle ondernemers aan om zich vooral goed voor te bereiden. “Google het bedrijf en de persoon eens, zodat je weet tegenover wie je straks zit. Dan loopt het gesprek een stuk beter. En gaat het juist eens niet zo lekker, dat gesprek? Dan mag je je best kwetsbaar opstellen en dat ook benoemen. Want ook daar kan een partner je mee helpen.” Nog een laatste tip van Joris: “Voelt het niet goed om in het gesprek zelf een verkoopvraag te stellen? Misschien kun je dat dan wel in een mailtje achteraf doen. Zo’n follow-up werkt altijd goed.”

 

Wil je ook met Joris in gesprek over het ondernemerschap? Dat kan via deze link. Ook andere partners van StartUp Nijmegen geven op de site van StartUp Nijmegen aan waar en wanneer je met ze in gesprek kunt.

 

Deel dit bericht