NEXT LEVEL: ‘Fouten uit het verleden zijn brandstof voor de toekomst’ – Bram Föllings, CEO Perfecthomeshop


06 mei 2021

‘Fouten uit het verleden zijn brandstof voor de toekomst’ – Bram Föllings, CEO Perfecthomeshop

 

Een geflopt plan kon er niet voor zorgen dat Bram Föllings bij de pakken neer ging zitten. Sterker nog: hij maakte van die mislukking zijn grootste les en timmert nu, samen met zijn zeventien medewerkers, hard aan de weg met zijn online woonwinkel Perfecthomeshop.

 

Eén ding is zeker, Bram houdt wel van een uitdaging. Zo’n zes jaar geleden was hij met een Sloveense vriend, die werkte in de e-commerce, op vakantie. Deze vertelde hem dat hij naar een grotere markt wilde en vroeg aan Bram of hij misschien iemand kende om mee samen te werken. Brams antwoord? “Ja, die zit naast je.” De samenwerking was geboren, maar ze moesten nog wél even bedenken waar ze zich op gingen richten. Het werd een online matrassenwebshop. “We waren op wintersport en de matrassen waar we op sliepen waren gewoon crap. We hadden rugpijn. Zo ontstond het idee om daarmee te beginnen.”

 

Helaas pakte het project niet helemaal uit zoals gepland. “We hadden een concept voor een online matrassenwebshop waarbij we alles vooraf al hadden ingevuld en uitgedacht. Maar waar we geen rekening mee hadden gehouden, is dat we in het midden-hoge segment terechtkwamen. We moesten concurreren met grotere partijen met diepere marketingzakken. Al ons geld zat in het realiseren van dat leuke idee, maar niet in het genereren van omzet. We dachten dat het leuke idee een basisvoorwaarde voor succes zou zijn, maar dat is gewoon niet zo.”

 

Een echte doorzetter

Waar een ander misschien de handdoek in de ring had gegooid, zette Bram juist door. Hij verkocht zijn andere bedrijf en focuste zich volledig op de doorstart. Hij gooide het concept compleet om en zo ontstond in 2017 Perfectmatras. “Geen bedrijf in het middenhoge segment, maar in het middenlage segment. We hanteerden andere criteria, zoals een goede foto, een goede prijs en snelle levertijd. En in plaats van alleen de plastische specificaties van de matrassen op te schrijven, maakten we gebruik van storytelling. Om de klant mee te nemen. Dat werkte best goed.”

 

Rond die tijd sloot Bram zich ook aan bij StartUp Nijmegen. “Toen ik de aandelen van mijn andere bedrijf had verkocht, was ik weer vrij man en werkte ik vanuit huis. Dat was even lekker, terug naar de basis. Maar al snel had ik de behoefte aan werken, omringd door gelijkgestemde mensen. Zo kwam ik bij StartUp terecht. Zij boden allerlei programma’s en persoonlijke ontwikkeltrajecten, dat sprak mij heel erg aan. Er ontstonden vriendschappen en relaties met mensen die net als ik ook wilden groeien en ontwikkelen.”

 

Geen beperkingen

Maar wie dacht dat Bram het zo wel welletjes vond, had het mis. “De omzet rolde door en toen dacht ik: laten we eens gek doen. We willen verder groeien, zou deze strategie ook werken bij andere producten? Dat werkte, maar dan ben je Perfectmatras en dan is het natuurlijk wel gek als je meubels verkoopt. Ik wilde geen beperkingen meer, maar ongelimiteerd kunnen groeien. Daarom hebben we het bedrijf in 2018 omgedoopt naar Perfecthomeshop.”

 

Van de fouten uit het eerste project had Bram geleerd. “We houden altijd ruimte om bij te sturen naar de marktomstandigheden of naar de wensen van de doelgroep. Op het moment dat we een kans zien, gaan we dat onderzoeken en daar actie aan geven. We zijn continu bezig met groei. We gaan niet zitten wachten op het plafond, maar zijn non-stop bezig met de volgende stap. Dat is nodig om mee te doen. Ik probeer zo min mogelijk achterom te kijken. Wel om van te leren, want de fouten uit het verleden zijn de brandstof uit de toekomst. Maar we hebben onze blik vooruit.”

 

De blik op de toekomst, met een onveranderde missie: producten van goede kwaliteit, tegen een eerlijke prijs. Iets waar Bram persoonlijk veel waarde aan hecht. “Als je wat langer in dit wereldje meedraait, zie je de woekermarges. Dat wil ik niet, daar krijg ik gewoon buikpijn van. Wij geloven echt in eerlijke prijzen, op een eerlijke manier zakendoen en onze doelgroep geven waar ze om vragen. Ook voor mensen met de kleine portemonnee.”

 

No-brainer

Toen zijn bedrijf groeide en toe was aan een eigen kantoor, besloot hij afscheid te nemen van StartUp. Samen met andere uitgegroeide starters richtte hij na zijn vertrek NEX’D Workplaces op, een coworking-locatie in het centrum van Nijmegen. “Heel veel mensen die bij NEX’D zitten, komen bij StartUp vandaan. Die herkennen en waarderen het communitgevoel. Het is weer een nieuwe stap in de uitbreiding van je netwerk.” En hoewel Bram weg is bij StartUp, is hij iedere dag nog dankbaar dat hij daar ooit terecht is gekomen. “Ik zou eigenlijk willen pleiten dat iedere stad of ieder dorp een StartUp-omgeving krijgt. Het partnernetwerk, de seminars, de initiatieven die daar opgezet worden, het is allemaal ontzettend inspiratievol. Voor mij is het een no-brainer: als je begint met ondernemen, ga je daar zitten. Niemand is bang om z’n netwerk met jou te delen.”

 

Juist dat netwerk is volgens Bram zo waardevol. “Je hebt een netwerk nodig om voet aan de grond te krijgen. Ondernemen in je eentje is onmogelijk, je kan alleen helemaal niks bereiken. Je moet het samen doen, dan weet je veel meer.” Dat is precies waarom hij nog regelmatig bij NEX’D te vinden is. “Even een ander soort gesprekken, knallen en dan weer terug naar mijn team.”

 

Succes deel je met elkaar

Inmiddels heeft Perfecthomeshop een eigen kantoor en telt het bedrijf, met Bram, achttien teamleden. Perfecthomeshop groeide de afgelopen jaren hard, en die groei zet alleen maar door. Bram heeft dan ook vanaf dag 1 al het doel om zijn omzet jaar op jaar te verdubbelen.

Maar ook nieuwe markten staan op de planning. “Duitsland zijn we nu aan het ontwikkelen, in België zijn we aan het opschalen. Ik wil ieder jaar een nieuwe markt aan het bedrijf koppelen.”

 

Grote dromen, maar volgens Bram ook realistisch. “Als je een heel team hebt dat je daarbij helpt tenminste. ” Een team waar hij niet zonder kan of wil. “Uiteindelijk word je gelukkig van het menselijke en maatschappelijke aspect in je bedrijf. Iets betekenen voor een ander. Dat vind ik het allerleukst, het succes van mijn bedrijf delen met anderen.”

Deel dit bericht