Ondernemer in Nijmegen: “Ik ging langs de deuren met mijn nieuwe idee” – Mendel Janssen Rijk van Nijmegen Culinair.


02 mei 2022

Veel ondernemers in Nijmegen starten hun passie bij StartUp: ze zetten een eigen bedrijf op en groeien door. Deze week in de spotlight: Mendel Janssen van Rijk van Nijmegen Culinair. Toen de horeca in maart 2020 dicht moest, kwam ook hij thuis te zitten. Met twee kleine kinderen, zonder inkomen. “Toen werd het tijd voor een nieuw concept waarmee ik de horeca een steuntje in de rug kon bieden.”

 

Voor niets gaat de zon op

Mendels hart lag ondanks de crisis nog steeds bij de horeca. “Ik wilde iets doen om de horeca en lokale goede doelen in één klap te steunen”, vertelt hij. “Toen ontstond eerst het concept Nijmegen Culinair in het klein. Dit was een cadeaukaart met bedrag naar keuze van restaurant De Kluizenaar. Een deel van het bedrag ging naar De Waalboog, een lokale zorginstelling waar mijn oma vroeger zat.”

Een mooi initiatief, maar het had nog flink wat voeten in de aarde. “Qua inkomen ging ik in korte tijd van een hele dikke plus naar een hele dikke min”, vertelt Mendel. Alles wat hij als ondernemer had opgebouwd, was weg. “Toch moet je door. Ik moest een manier vinden om mijn nieuwe concept te promoten. Iedereen zat thuis in quarantaine, dus de meest effectieve manier leek mij om langs de deuren te gaan. Een enorme stap uit mijn comfortzone. Toch ben ik een half jaar lang door weer en wind langs de deuren gedaan. En met succes, want in die tijd heb ik voor een kwart miljoen aan restaurantbonnen uitgeschreven.”

 

Uniek concept

Uiteindelijk bleek zijn idee zo’n succes dat De Kluizenaar meer omzet draaide dan ooit en Mendel kon uitbreiden. En toen ontstond Rijk van Nijmegen Culinair. “Toen ik Rijk van Nijmegen Culinair ging uitwerken, kwam ik erachter dat er best veel bij komt kijken. Zo heb ik een stichting opgericht met een derdengeldenrekening en heb ik een vergunning moeten aanvragen bij De Nederlandsche Bank. Nu staat het bedrijf gelukkig als een huis.”

“Mensen kopen niet zomaar een restaurant cadeaukaart. Daarom koppel ik de cadeaukaart aan een goed doel: dat maakt het concept uniek én zo kan ik meteen meerdere partijen een steuntje in de rug bieden. En dat allemaal binnen één regio. Je geniet van een heerlijk diner terwijl je tegelijkertijd een goed doel steunt”, legt Mendel uit. En niet alle restaurants kunnen zich zomaar aansluiten. “Rijk van Nijmegen Culinair vertegenwoordigt alleen de beste, uniekste of mooiste restaurants in de regio. Het gaat ons echt om de kwaliteit en niet om de kwantiteit.”

Tijdens het opzetten van Rijk van Nijmegen Culinair kwam hij met StartUp in aanraking. “Ik ben daar regelmatig geweest om met andere ondernemers en Dick Bos te praten. Aan die gesprekken heb ik erg veel gehad. Dankzij alle kritische blikken en complimenten kreeg ik bijvoorbeeld nog meer de bevestiging dat ik door moest zetten. Uiteindelijk heb ik dan ook de keuze gemaakt om me aan te sluiten bij StartUp.” En daar heeft Mendel nog steeds profijt van, vertelt hij. “Ik maak nog steeds flink gebruik van de fijne partnerspreekuren bij StartUp en heb op de Testmarkt gestaan. Al deze activiteiten en evenementen helpen me om te groeien en m’n bedrijf steeds meer vorm te geven.”

 

Lokale partijen steunen als ondernemer in Nijmegen 

Mendel zou het liefst in iedere regio een Culinair opstarten. “Arnhem Culinair is afgelopen februari live gegaan en binnenkort komt er ook eentje in Den Bosch en Utrecht. Daarna lanceer ik The Culinair Group: een landelijk portaal waar je je eigen regio kunt selecteren. Je kunt dan online per regio zien waar je je cadeaukaart kunt uitgeven. Het blijft natuurlijk wel lokaal: een Nijmeegse cadeaukaart kun je alleen inwisselen bij Nijmeegse restaurants”, vertelt Mendel.

Ook wil hij twee keer per jaar een grote campagne opzetten om één specifiek goed doel te helpen. Zo kwam afgelopen december Quiet Nijmegen aan het licht. “Het doel van de campagne was om gezinnen die in Nijmegen in stille armoede leven in de watten te leggen met kerst: we gaven ze een uitgebreid dinerpakket voor thuis. We hebben deze campagne maximaal gepromoot en daardoor haalden we ons doel om alle huishoudens van Quiet een kerstdiner te geven. Dat zijn ruim 700 mensen! Ik heb de pakketten ook zelf gebracht bij mensen thuis: de waardering die je dan krijgt, is onbetaalbaar.”

 

Wil je kennismaken met deze ondernemer in Nijmegen of andere ondernemers die bij StartUp Nijmegen zijn aangesloten? Je vindt ze in ons overzicht van ondernemers.

Deel dit bericht