‘Zodra de praktijken open gingen, ging het ook bij mij weer snel’ – Wouter Stegeman van Physical Leads


18 november 2020

‘Zodra de praktijken open gingen, ging het ook bij mij weer snel’ – Wouter Stegeman van Physical Leads

Door: Els van tekstbureau Letterdesk

Met de start van zijn bedrijf Physical Leads vielen voor Wouter Stegeman alle puzzelstukjes in elkaar. Hij combineert nu zijn affiniteit met fysiotherapie, zijn ondernemerschap én zijn online skills om fysiotherapeuten te helpen met online marketing.

Na een propedeuse Small Business & Retailmanagement kwam Wouter tot de conclusie dat je eigenlijk geen papiertje nodig hebt om te kunnen ondernemen. “Ik heb er veel geleerd over het opzetten van kleine ondernemingen. Maar naast mijn studie leerde ik ook veel over design, marketing en adverteren.”

Toch kwam hij voor een vervolgstudie uit bij fysiotherapie. “Ik was altijd al veel bezig met sport, voeding en gezondheid en vind het leuk om mensen te helpen. Maar na mijn propedeuse ben ik weer gestopt en ben ik mijn onderneming begonnen.” Wouter vond fysiotherapie nog steeds leuk, maar merkte eigenlijk een groot hiaat tussen de opleiding en de praktijk van fysiotherapeuten. “Veel therapeuten willen voor zichzelf beginnen, maar leren alleen over het vak zelf op de opleiding. Niet over ondernemen. Ze weten dus niet veel over het opzetten van een praktijk, positionering of het aantrekken van patiënten. Dankzij bijbaantjes had ik die ervaring wel al. Het was al snel duidelijk: hier ga ik iets mee doen!”

‘Er bleek geen enkele strategie voor te zijn’

Al snel kon hij bij een fysiotherapiedocent met een eigen praktijk aan de slag. “Toen ik hem vroeg hoe hij aan zijn patiënten kwam, bleek dat daar geen enkele strategie voor was. Wat door de deur kwam lopen, kwam binnen. ‘Soms heb je geluk, soms wat minder’, zei hij. Dat zie ik bij veel projecten terug.” Wouter begin met adverteren via sociale media. “En binnen twee weken zat de agenda van de praktijk vol. Daar werd ik zó enthousiast van, dat ik het ben gaan uitrollen over het hele land.”

En toen gooide corona roet in het eten. Alle praktijken moesten op slot, begin van dit jaar. “Ik was net lekker bezig, had mijn opleiding stop gezet. Dat was even jammer. Maar in die periode ben ik vooral voor mezelf gaan bouwen. Kijken wat ik wel kon doen, zodat ik weer lekker van start kon zodra de praktijken weer open mochten.”

Niche-expertise per regio inzetten

Na de zomer kon Wouter zijn bijbaantje opzeggen: zodra de praktijken open gingen, begon zijn bedrijf ook weer snel te groeien. “Het gaat hartstikke snel nu, ik heb inmiddels al iemand aangenomen. Samen kijken we nu steeds hoe we de service nog verder kunnen verbeteren: wat kunnen we automatiseren voor onszelf? En wat voor onze klanten?”

Als niche-expert heeft Wouter veel specifieke kennis over de fysiotherapiebranche. “We hebben nu echt een strategie gevonden die goed werkt. Als we die implementeren, zien we binnen een dag al meer aanmeldingen. En we scherpen deze strategie steeds verder aan.”

Om concurrentie tussen klanten te voorkomen, werkt Wouter voor maximaal één fysiotherapeut per regio. “Daar zijn alle praktijken heel blij mee. En zo kunnen we alle testresultaten van campagnes voor andere praktijken ook meenemen in hun strategie. Zo wordt alles continue beter voor iedereen.”

Meer klanten voor een betere kwaliteit van leven

Vanaf zijn werkplek bij StartUp Nijmegen bouwt Wouter nu verder aan zijn bedrijf. “Mijn ambitie is om overal in Nederland aanwezig te zijn in alle steden en dorpen met meer dan 10.000 inwoners.” Niet alleen vanuit bedrijfsoogpunt. De fysiotherapeut in Wouter komt ook hier om de hoek kijken: “Zo helpen we ook heel veel mensen die het uitstellen om naar de fysio te gaan. Die bijvoorbeeld denken ‘Werkt het wel?’ of ‘Is mijn pijn wel erg genoeg’? Daar spelen we op in. Zo gaat hun kwaliteit van leven ook omhoog. Hoe meer klanten, hoe meer mensen we uiteindelijk kunnen helpen om pijnvrij door het leven te gaan.”

Deel dit bericht