'Bedrijven laten bij verduurzaming ontzettend veel kansen liggen' – Bastiaan de Jong van Green Positive


30 november 2023

Geschreven door Zoë Backbier van StartUp Nijmegen

 

Vier maanden geleden richtte Bastiaan de Jong zijn bedrijf Green Positive op nadat hij ruim anderhalf jaar met het plan in zijn hoofd rondliep. Hij zag wat er miste op de markt van verduurzaming: Maak de toegevoegde waarde van je verduurzaming zichtbaar voor klanten, medewerkers en stakeholders. Hier zitten heel veel verborgen (commerciële) kansen voor bedrijven. Hierop inspelend draait hij de vraag van verduurzaming om door te kijken vanuit de behoeftes van de klant. “Dat maakt mij een positieve vreemde eend in de verduurzamings- en transitiemarkt.”

 

Innovatie omdenken

In zijn kijk op energie transitie en verduurzaming merkte Bastiaan dat hij anders keek naar de aanpak van het verduurzamen van bedrijven: “Het vinden van een passende duurzame innovatie voor je bedrijf lijkt heel logisch, maar dit gebeurt eigenlijk te weinig. Oplossingen worden de markt opgeduwd en aan bedrijven opgedrongen, zonder dat uitgelegd wordt waarom dit voor de uiteindelijk eindklant echt nodig is.” Volgens Bastiaan gaat het hier mis: “Bij verduurzamen van je bedrijf wordt binnen bedrijven vaak geen koppeling gemaakt met de klantvraag, waardoor er in meerdere branches kansen blijven liggen. De markt voor duurzame producten is hard groeiend en biedt grote commerciële kansen. Ook kan je jouw eigen merkwaarde versterken waardoor klantloyaliteit toeneemt. Of je informeert en activeert je medewerkers waardoor hun betrokkenheid groter wordt en ze behouden blijven voor je organisatie” Hij ging in gesprek met andere ondernemers om te kijken of ook zij hierin gemiste kansen in herkenden. Hieruit is Green Positive ontstaan: het positief benaderen van duurzaamheid en energietransitie die zich richt op bedrijfsgroei door middel van het aansluiten bij de behoeftes van de klant door middel van scherpere proposities, nieuwe sales concepten en effectieve green marketing en communicatie.

 

Transparantie

Bastiaan ziet binnen verduurzaming te vaak een eenzijdige aanpak. Je creëert een toegevoegde waarde en onderscheidend vermogen door te starten met zichtbaar en transparant maken wat je als bedrijf doet aan verduurzaming, in plaats van af te moeten wachten tot je klant er om vraagt of wetgeving je verplicht.” Green Positive helpt bedrijven vanuit de klant te kijken naar verduurzamingsbeslissing door te inspireren, adviseren en uiteindelijk te implementeren en activeren van klanten. Hiermee hopen ze de verduurzaming en energietransitie transparant te maken en dus te versnellen. “De eindconsument wil weten wat voor hen de waarde is van de verduurzamingsbeslissingen van een bedrijf. Wanneer je in de supermarkt moet kiezen tussen kip en biologische kip, dan is het voor veel consumenten niet duidelijk waarom ze biologische kip moeten kopen. Je ziet alleen een product wat duurder is, en daar gaat het mis. Er moet zichtbaar zijn waarom er een prijsverschil is, waarmee het product zich onderscheidt en wat de waarde is voor de klant, bijvoorbeeld het bevatten van minder toevoeging van vocht of antibiotica in het vlees. Bedrijven zouden transparant moeten laten ziet wat je doet binnen verduurzaming en waar de waarde voor de klant hierin ligt, voor die oprechtheid is de klant bereid te betalen.”

 

Reflecterend ondernemen

Toen Bastiaan startte met ondernemen veranderde er veel voor hem. “Ik herken nu makkelijk mijn sterktes en verbeterpunten. Dit vind ik het meest interessante en uitdagende aan ondernemer zijn. Je wordt je bewust van waar je bekwaam en onbekwaam in bent, iets waarvan ik eerder heel makkelijk onbewust van kan zijn.” Ook werd Bastiaan er bewust van dat het als ondernemer lastiger is om in contact komen met gelijkgestemden. Daarom is hij vanuit een hele praktische inslag bij StartUp Nijmegen terecht gekomen. ''Ik had destijds mijn plan al scherp en zocht simpelweg een community met een creatieve dynamiek waarin ik met andere ondernemers in contact kon komen, om ook zo weer inspiratie op te doen. De kracht van SUN zit hem voor mij dan ook in de goede sfeer en het informele netwerk.”

 

Bastiaan ziet de wetgeving veranderen die bedrijven steeds verder de goede kant op zullen trekken en heeft als doel om met Green Positive een grote rol te spelen in een verduurzaamde wereld: “if you think small, you stay small.”

 

Wil jij ook net zoals Bastiaan jezelf omringen met gelijkgestemde ondernemers in een dynamische werkplek terwijl je werkt aan het groeien van jouw bedrijf? Kom eens langs voor een proefzitdag bij StartUp Nijmegen. Wij bespreken graag de mogelijkheden met je.

Deel dit bericht