‘Ik betrek mijn klant bij het hele proces’ – Gideon Veldhuis van Gideon.Design


06 januari 2021

‘Ik betrek mijn klant bij het hele proces’ – Gideon Veldhuis van Gideon.Design

Door: Els van tekstbureau Letterdesk

Gideon Veldhuis werkte al een tijdje bij een reclamebureau en zag dat de werkwijze om tot een design te komen, helemaal anders kon. “Ik vond het proces niet altijd leiden tot een goed eindproduct.” Toch duurde het nog even tot hij de stap durfde te zetten om voor zichzelf te beginnen. “Nu onderscheid ik me juist met mijn werkwijze.”

Gideon Veldhuis helpt met zijn bedrijf Gideon.Design startende ondernemers met hun branding. “Ik ontwerp een huisstijl en die vertaal ik weer door naar een website. Zo help ik starters aan een compleet pakketje, waarmee zij ook online kunnen beginnen.”

Gideon werkte tijdens zijn studie al bij een reclamebureau van de opleiding. “Als vormgever, teamleider en art director. En na mijn studie ben ik in Nijmegen gaan werken bij een bureau. Dat vond ik heel leuk, maar ik merkte dat de werkwijze en de interactie met klanten niet helemaal bij mij paste.” Hij had al vaker gedacht om voor zichzelf te beginnen. “Maar dat durfde ik eigenlijk niet. Toen het bureau waar ik werkte besloot de designtak af te stoten en ik de klanten mee mocht nemen, durfde ik de stap toch te zetten.”

Van uitvoerder naar ondernemer

Als ondernemer praat je ineens over hele andere dingen met die klanten. “Je bent niet alleen uitvoerder, maar moet het bijvoorbeeld ook hebben over dingen als je uurtarief.” En Gideon kon eindelijk zijn eigen werkwijze gaan hanteren. “Daar onderscheid ik me mee. Ik heb veel tijd gestoken in het ontwikkelen van een efficiënte werkwijze, zodat het traject ook voor starters betaalbaar en interessant blijft. Ik heb gekeken: wat kan ik inrichten zodat ik starters de meeste waarde kan geven voor een fractie van de prijs van een groter bureau? Wat is nou echt belangrijk, welke processen leveren normaal niet zoveel op, wat werkt wel? Dat proces, waarbij ik er bewust voor kies om de klant steeds te betrekken, leidt eigenlijk altijd tot succes.”

Het proces begint met een live-kennismaking. “Ik wil iemand kunnen aanvoelen. Daarna krijgen ze een vragenlijst, waarmee ik inzicht krijg in wat nodig is. Dan volgt weer een merkwaardensessie, waarbij we een brainstorm doen. Dat gebruik ik om de stijl, tone-of-voice en look & feel te bepalen. Ik heb geen vaste stijl, het is juist de uitdaging om te maken wat bij de klant past. Daarna ga ik aan de slag. Steeds met tussenfases, zodat mijn klant veel momenten heeft om te zien welke richting het op gaat. Je krijgt als klant niet na 10 dagen een eindresultaat te zien, maar je wordt bij elke stap betrokken. Zo weet je waar we naartoe werken en is de klant mede-eigenaar van het product. En dat eindproduct is daardoor bijna altijd een schot in de roos.”

Werkplek bij StartUp Nijmegen

Gideon is in maart van dit jaar aangesloten bij StartUp. “Ik miste thuis de interactie. Ik werk nog steeds veel vanuit huis, maar vind het toch fijn als er soms even iemand meekijkt of feedback geeft. Ik wil niet in een tunnel terechtkomen waarin alles maar gaat, zoals ik denk dat het moet zijn. Van kritiek groei je zelf ook.” De afgelopen maanden waren druk voor Gideon, die de meeste opdrachten via mond-tot-mondreclame binnen krijgt. “Ik heb daardoor nog weinig gebruik gemaakt van andere diensten die StartUp aanbiedt. Als het druk is, dan wordt er gewoon gewerkt.”

In de toekomst hoopt Gideon met een klein creatief team te kunnen werken. “Dat lijkt me heel leuk: in een creatieve setting met een paar mensen aan mooie dingen werken.” Om dat te bereiken, is Gideon bezig met zijn eigen acquisitie en marketing. “Ik werk bijvoorbeeld aan een rebranding voor mijn eigen diensten. Ik wil een nog overzichtelijk pakketje aanbieden met een duidelijk aanbod. Nu maak ik eigenlijk steeds pakketten op maat.”

Deel dit bericht