Overtuigende webteksten schrijven


07 december 2023

Door Reina Lanters van Letterdesk

Met overtuigende teksten op je website beïnvloed en verleid je potentiële klanten om jouw product of dienst te kopen. Maar hoe maak je een tekst nou overtuigend? Psycholoog Robert Cialdini wist hier wel raad mee. In deze blog lees je over zijn strategieën en hoe jij die toepast op jouw webteksten.

Psychologie zit achter alles

Cialdini schreef in zijn boek Influence: The Psychology of Persuasion dat mensen zich onbewust laten beïnvloeden als ze iets willen kopen. Psychologie is het grote geheim achter beïnvloeding. Nou ja, geheim? Inmiddels weten veel grote merken precies hoe ze hun kopers kunnen overtuigen. En dat kun jij ook leren!

Invloed uitoefenen met webteksten

Op jouw website wil je lezers overtuigen van jouw dienst of product. Dit kan met de zeven beïnvloedingstechnieken van Cialdini. Zet je deze goed in? Dan laat je zien dat jouw bedrijf de oplossing biedt voor het probleem van je (potentiële) klanten. Maar let wel op: wees altijd eerlijk!

  • Wederkerigheid

Niks mis met een klein beetje schuldgevoel bij je klant. Help jij jouw lezers door diensten of je expertise gratis weg te geven? Dan willen ze graag wat terugdoen. Dat is het principe van wederkerigheid. Lezers schrijven zich daarom bijvoorbeeld in voor je nieuwsbrief in ruil voor waardevolle informatie. 

  • Sociale bewijskracht

Je kent de uitdrukking wel: “Als er één schaap over de dam is…”. Mensen zijn kuddedieren, en dat is goed om te weten! Vraag klanten om recensies achter te laten. Je zult zien dat je potentiële klanten sneller overtuigt van jouw vaardigheden.

  • Autoriteit

We vinden het fijn als een deskundige ons vertelt wat we moeten doen. Denk bijvoorbeeld aan een tandarts die de enige juiste tandpasta promoot. Laat als bedrijf ook zien dat je deskundig bent! Heb je bepaalde certificaten behaald of awards gewonnen? Show them!

  • Schaarste

Op=op, dat klinkt je vast bekend in de oren! Het schaarsteprincipe houdt in dat mensen iets dat zeldzaam is, liever willen. Benadruk daarom dat jouw product écht uniek is (en laat zien waarom) en de klanten staan in de rij.

  • Sympathie

De makkelijkste van alle technieken: aardig zijn! Klinkt logisch, maar hoe doe je dit in een webtekst? Wees jezelf en hou het persoonlijk. Als je meedenkt met de klant en lekker benaderbaar bent, doen ze liever zaken met jou dan met de concurrent. 

  • Consistentie

Mensen houden van consistentie. Als ze altijd je Instagram-posts liken, kun je ze best vragen om iets groters, zoals het inschrijven voor je nieuwsbrief. De ene stap volgt op de andere stap. De kans dat ze ja zeggen op kleine stapjes, is groter dan wanneer je vraagt om in één keer een grote stap te zetten.

  • Eenheid

De laatste techniek gaat om het vertrouwensgevoel van je klanten in jou. Met jouw webteksten verzeker jij hen daarvan, door een wij-gevoel te creëren. Je laat zien hoeveel je gemeen hebt met je klanten. Hoe meer wij-gevoel je creëert, hoe sterker het effect. Dit kan simpelweg al door het schrijven over een gedeelde interesse van jou en je klanten.

Toepassen maar!

Superhandig, die technieken. Je kunt de beïnvloedingsprincipes gewoon door elkaar gebruiken, wanneer je maar wilt. Kijk per webtekst goed wat past, want je hoeft niet alle technieken in één keer te gebruiken. 

Heb je vragen over je geschreven webtekst of wil je überhaupt meer weten over het schrijven van teksten? Letterdesk helpt je hier graag bij en geeft je tips in verschillende blogs! 

Sparren met een ervaren ondernemer over jouw communicatiestrategie en marketing? Een van de vele partners van StartUp denkt graag met je mee. Ben je bijvoorbeeld al eens het gesprek

aangegaan met Ber Pas? Schrijf je nu in!

Deel dit bericht