Socialmediastrategie: haal het maximale eruit?


08 augustus 2023

Door Reina Lanters van Letterdesk

 

Social media zijn dé manier om je bedrijf op de kaart te zetten. Maar hoe zet je ze het beste in? Haalbare en goede doelen opstellen geeft je richting. En wat zijn doelen zonder een slimme socialmediastrategie? In dit artikel geven we je een aantal tips en tricks. 

Social media zijn op tal van manieren in te zetten. Om te bepalen wat voor jouw onderneming werkt, moet je eerst voor ogen hebben wat je ermee wilt bereiken. Veel ondernemingen streven bijvoorbeeld naar naamsbekendheid. Anderen zien het als verkoopkanaal. Welk doel je ook hebt, zorg dat deze past bij jou, je bedrijf en je bedrijfsstrategie.

Het helpt hierbij om doelen SMART op te stellen: maak ze specifiek, meetbaar, ambitieus, realistisch en tijdsgebonden.

Een concreet voorbeeld van een doel is ‘Jouw zichtbaarheid vergroten’. Je triggert lezers, zorgt ervoor dat ze nieuwsgierig naar je worden en verwijst ze door naar je website. Hoe maak je dat SMART? Bijvoorbeeld: ‘Ik wil de komende twee maanden 200 extra volgers krijgen op dit kanaal, want zo haal ik potentiële klanten binnen.’

Bepaal je socialmediastrategie 

Het is belangrijk om goed na te denken wat past bij jouw onderneming. Een goede socialmediastrategie helpt om het overzicht te bewaren en écht vooruitgang te boeken. Om zo’n strategie op te stellen, moet je een aantal stappen zetten:

  • Kies je kanalen

Deel je posts daar waar jouw doelgroepen te vinden zijn. Dit kan op één kanaal zijn, maar het spreiden over meerdere platforms werkt vaak nog beter. Het algoritme in Google – van grote invloed op de vindbaarheid– rankt jouw website op basis van onder andere externe links. Meerdere socialmediaplatforms hebben, draagt hieraan bij.

  • Maak een tijdsplan

Waarschijnlijk denk je: social media zijn toch hartstikke tijdrovend? Tijd kost het zeker, maar wat helpt, is je tijd goed indelen. Bepaal wat je dagelijks, wekelijks en maandelijks doet. 

De dagelijkse bezigheden op social media bestaan uit kleinere acties. 

  • Kies vaste tijdstippen om je berichten te beantwoorden, zodat dit niet te veel tijd kost. 
  • Plaats daarnaast content op de juiste momenten. Deze momenten bepaal je door de statistieken van je accounts te bekijken. Zo zie je wanneer jouw volgers het vaakst online zijn.
  • Tot slot moet je op de hoogte blijven van actuele onderwerpen en hierop inhaken.

Eén keer in de maand stel je de socialmediadoelen en -aanpak bij voor de volgende maand. Check dan ook de updates van de socialmediaplatforms.  Met nieuwe mogelijkheden kun je betere content maken voor de afwisseling. Instagram biedt bijvoorbeeld sinds kort de mogelijkheid belangrijke of mooie posts vast te zetten op je pagina. En LinkedIn komt met formulieren voor je bedrijfspagina. Ze bieden steeds weer nieuwe kansen!

Meten is weten!

Houd wel in je achterhoofd: het inzetten van social media is een dynamisch proces. Naast je socialmediakanalen, moet je de socialmediadoelen en -strategie ook regelmatig updaten. Om te weten of iets werkt en wanneer je iets anders moet proberen, zijn allerlei tools beschikbaar. Enkele voorbeelden hiervan zijn Coosto, Planoly en SocialPilot. Deze programma’s helpen je kanalen, posts en content te beheren.

Dit klinkt allemaal best wel veel en ingewikkeld. En dat is het beheren van social media soms ook. Maar social media bieden ook veel mogelijkheden voor jouw onderneming en acquisitie. 

Wil je meer weten over dit onderwerp of heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Letterdesk schrijft wekelijks blogs over allerlei onderwerpen die voor jouw onderneming van pas komen.

Sparren met een ervaren ondernemer over jouw doelgroep en marketing? Een van de vele partners van StartUp denkt graag met je mee. Ben je bijvoorbeeld al eens het gesprek aangegaan met Geert Rutten, Mark Herberts of Martine Grol? Schrijf je nu in!

Deel dit bericht