Spreek jouw doelgroep aan met je teksten


14 september 2023

Door Reina Lanters van Letterdesk

Iedereen kan aansprekende teksten schrijven, zou je denken. En dat is ook zo! Maar dat gaat lang niet altijd vanzelf. Als schrijver moet je goed weten voor wie je schrijft en waarom. Hieronder leg ik je uit hoe je gericht aan je doelgroep schrijft en waarom je dat wil doen.

Ga op onderzoek uit

Om met je tekst de spijker op de kop te slaan, moet je weten wie je voor je hebt. Wat wil de doelgroep – de lezers van jouw tekst – weten? Waar zijn ze op uit? Dit is bepalend voor je tekstonderwerp, de lengte van je tekst, de taalstructuur en je tone-of-voice.

Door jouw doelgroep uit te pluizen weet je waar je de tekst op moet richten. Hoe je dit het handigst doet? Begin klein! Je denkt namelijk al snel dat jouw tekst voor iedereen van toepassing is. Maar meestal is dit niet zo. Als je goed nadenkt over wie jouw tekst leest, blijkt dit vaak een specifieke doelgroep te zijn. 

Schrijf je bijvoorbeeld over het plakken van een lekke band, dan richt je het artikel niet aan fietsenmakers. En studenten zijn vaak niet geïnteresseerd in de komst van een nieuw sterrenrestaurant in de stad. Maar dikke kans dat je met tips voor een vintage kledingmarkt bij hen aan het goede adres bent.

Breng je doelgroep in kaart

Zet alle verkregen informatie over je doelgroep op een rijtje. Dit helpt je het overzicht te bewaren en de informatie goed te gebruiken. Dit overzicht bestaat uit wat je al weet over de doelgroep, en wat zij nodig hebben volgens jouw detectivewerk. Ook eigenschappen zoals leeftijd, opleidingsniveau en leestijd spelen mee.

Een voorbeeld: als je een artikel schrijft voor studenten met een lekke band, zitten zij niet te wachten op een verhalende intro. Ze willen tips!

Spreek de taal van je doelgroep

Hou bij het schrijven van de tekst de doelgroep altijd in je achterhoofd. Je richt je verhaal op de lezers van de tekst. Ga na of je echt voor de doelgroep schrijft en of dit ook past bij hun behoeftes. Pas je tekst volledig aan je lezers aan en schrijf daarnaast inclusief.  

Nu je precies weet wie je voor je hebt, schrijf je meestal ook een stuk gemakkelijker. Zorg ervoor dat wat je schrijft hen echt aanspreekt, waarbij je inbeeldt dat de lezer tegenover je zit. Dan weet je zeker dat je woorden aankomen. Het moet een pakkend verhaal zijn. 

Vind je het schrijven van een doelgerichte tekst nog lastig? Dat is helemaal niet gek! Mijn tip: vooral blijven oefenen. Kun je hulp gebruiken bij het schrijven van een aansprekende tekst? Letterdesk schrijft hier verschillende blogs over en schiet je graag te hulp.

Sparren met een ervaren ondernemer over jouw doelgroep en contentcreatie? Een van de vele

partners van StartUp Nijmegen denkt graag met je mee. Ben je bijvoorbeeld al eens het gesprek

aangegaan met Thomas de Nooij? Schrijf je nu in!

Deel dit bericht