Vertel eens, hoe overtuig jij jouw klanten?


08 augustus 2023

Door Annemarie Thönissen van Letterdesk

 

Zeg eens eerlijk: trok de vraag in de kop jouw aandacht? Vragen stellen is een goede manier om iemand aan het denken te zetten. En doe je het op de goede manier, dan kun je hun antwoorden zelfs een beetje jouw kant op sturen. 

Je wilt jouw product of dienst graag onder de aandacht brengen van je doelgroep. Maar hoe krijg je mensen zover om bij jou te kopen? In de marketingwereld worden allerlei verschillende beïnvloedingstechnieken gebruikt, zoals framing, humor, cijfers, seks of shockeren. Maar de techniek die misschien wel het allerbeste werkt: vragen stellen.

Hoe komt dat dan? Het liefst hebben we zelf de regie over wat we doen. Wil je mensen overhalen om jouw product te kopen? Dan moet je ze beïnvloeden. Dingen zeggen als ‘koop dit’ of ‘neem deze dienst af’ werken niet. Het roept weerstand op. Je wil dus een beetje sturen, maar mensen ook het idee geven dat ze zelf de regie hebben en zelf de beslissing maken. Dit wordt ook wel zelfovertuiging genoemd.

Praktische tips

Hoe pak je dat aan? Let op dat de vragen die je stelt niet te ingewikkeld zijn. Houd het luchtig. Voeg woorden zoals ‘toch’ of ‘vind je niet’ toe, zodat de lezer het alleen maar hoeft te bevestigen. Voor een overheidscampagne ziet dat er bijvoorbeeld zo uit: 

Het is toch belangrijk dat automobilisten je goed zien als je op de fiets zit?

Of ‘Jij wilt toch ook niet elke dag met hoofdpijn opstaan?’

Ja, duh, zeg je misschien. De kans is inderdaad groot dat mensen het met je eens zijn. Maar dat is precies wat je wilt bereiken. Als mensen het met je eens zijn, verlaagt namelijk hun weerstand en zijn ze eerder geneigd ook naar de rest van je verhaal te luisteren.

Er is veel mogelijk met de vragen die je stelt en de woorden die je kiest. Zo kan je mensen ‘bang’ maken met een vraag en ze daarna gerust stellen dat ze zich met jouw product geen zorgen hoeven te maken. 

Meer weten over beïnvloeden? Lees ook de blog van Letterdesk eens over hoe teksten onze zintuigen beïnvloeden

Wil je sparren met een van de vele partners van StartUp over hoe jij je klanten kan overtuigen? Damir Perkic, Lizanne Jakobs en Dirk Flintrop denken graag mee over jouw beste vragen!

Deel dit bericht